יום חמישי, 20 בנובמבר 2008

מידע רפואי בשירות חברות התרופות - ארה"ב

בית משפט פדראלי אישר חוק, האוסר שימוש במידע רפואי לצורך שיווק תרופות


תעשיית התרופות בארצות הברית מגלגלת כסף גדול וידועה בשיטות השיווק האגרסיביות שלה. במאמצי השיווק נעזרים יצרני התרופות בחברות לכריית מידע שמספקות להם מידע ממרשמי תרופות, שרושמים רופאים למטופליהם. המידע במרשמים יכול ללמד על ההעדפות של רופאים לגבי תרופה כזו או אחרת, ולסייע בהפעלת לחצים על רופאים. התוצאה היא פגיעה באתיקה הרפואית, האמרת מחירי התרופות וגידול בהוצאה הלאומית על בריאות.


חוק שחוקקה מדינת ניו-המפשייר שאוסר על כריית מידע ממרשמי תרופות הועמד לתקיפה חוקתית בבית משפט פדראלי. בתחילה קבעה ערכאה נמוכה שהחוק אינו חוקתי משום שהוא פוגע בחופש הביטוי (המוגן בתיקון הראשון לחוקה). השבוע הפך בית משפט לערעורים את הקביעה ואישר את החוק. מדינות נוספות בארצות הברית המתינו לפסיקה החדשה כדי להחליט על גורלם של חוקים דומים.
ואצלנו? כריית מידע לגבי "התנהגות מרשמית" היא אסורה על פי החוק. אבל זה לא אומר שזה לא קורה. הנה מה שכתב פרופ' אבינועם רכס, יו"ר ועדת האתיקה של הסתדרות הרופאים:
"לפני כמה חודשים נפגשתי בבית החולים שבו אני עובד עם שני נציגים בכירים של חברת תרופות רב-לאומית גדולה ומוכרת… לפתע התריסה בפני מנהלת המוצר: 'אבל אתה לא רושם מספיק מרשמים של התרופה שלנו'. קשה לתאר את מידת ההפתעה והכעס שחשתי באותו רגע. התברר לי לתדהמתי כי חברת התרופות יודעת כמה מרשמים של אותה תרופה אני נותן לחולים הנמצאים בטיפולי… לחברות התרופות יש עניין כלכלי רב ב'התנהגות המרשמית' של הרופאים. החברות מעוניינות לדעת דרך קבע כיצד מתנהל שוק התרופות, ומאחר שהרופאים הם 'סוכני המכירות' העיקריים בשוק זה, הן אוספות ביעילות רבה מידע רב ומתוחכם על שכיחות המרשמים הרפואיים השונים הניתנים על ידם. מרבית הרופאים אינם יודעים כלל כי הם נתונים למעקב כזה, ושהחלטותיהם הרפואיות הן שקופות וחשופות בפני אנשי השיווק של תעשיית התרופות.… (אבינועם רכס "הפנקס פתוח, וחברת התרופות עוקבת" הארץ 16.12.2007).

עוד בעניין זה:

במהלך הדיון בערעור התייצב ארגון EPIC כ"ידיד בית משפט" והגיש חווד דעת התומכת בחוק.

NH prescription privacy law upheld - CNN-Money 18.11.2008

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park