יום שישי, 14 בנובמבר 2008

מעקב סלולרי - מי צריך חוק כשיש טכנולוגיה?

לסוכנויות הביון האמריקאיות יש טכנולוגיה שמאפשרת להם לבצע מעקב סלולרי מבלי לעבור דרך ספקי השירות - אצלנו יש לשירותי הביטחון חיבור ישיר וחשאי לרשת של הספק.
ה-ACLU וה-EEF פועלים באמצעות הליכים לפי חוק חופש המידע (FOIA) כדי לחשוף ולהביא לדיון ציבורי את נהלי המעקב של סוכנויות הביון. זוהי פעילות חשובה לקיומו של פיקוח ציבורי כלשהו, על הפלישה לפרטיות האזרחים. בזכותה מתפרסם הסיפור הבא: מסתבר, שהסוכנויות משתמשות היום בטכנולוגיה מתקדמת - "triggerfish", שמאפשרת להן לזהות טלפונים סלולריים ולעקוב אחר תנועתם מבלי להיזקק בכלל לעזרתו של ספק השירות (כידוע, המערכות של ספקי השירות יכולות להתחקות אחר תנועתו של כל טלפון סלולרי שמנוי ברשת התקשורת של הספק. זה הבסיס לשירותים תלויי-מקום שמציעים הספקים).
בעבר, כשרצו שירותי הביטחון לעקוב אחר תנועתם של מנויי הסלולר היה עליהם לפנות אל הספק כשבידם צו שיפוטי, והספק היה מאפשר להם להשתמש במערכת המעקב שלו. עתה, אומרים בבלוג של ב-ACLU מאפשרת טכנולוגית ה-triggerfish לעקוב אחר הטלפונים הסלולריים מבלי להיזקק למערכת של הספק, לשיתוף הפעולה שלו, וממילא גם ללא צו שיפוטי. משרד המשפטים האמריקאי הטעים שבהתאם לפרקטיקה הנהוגה לפי שעה, גם המעקב העצמאי של ה-FBI נעשה בהתאם לצו של הטריבונל הסודי, שהוקם בתנופת "המלחמה בטרור" (pen-trap order). אלא שהוצאת צו שכזה אינה מותנית בקשר רלבנטי בין האדם שאחריו מבקשים לעקוב לבין החקירה שמתנהלת, מעבר לכך שפרקטיקות ועוד חשאיות אפשר תמיד לשנות (וכמובן, בחשאי).

ומה אצלנו? לפני כשנה הגישה התנועה לחופש המידע עתירת חופש מידע, באמצעות עו"ד דורי ספיבק, מהקליניקות למשפט באונ' ת"א וביקשה לעיין ב"נספח הסודי שמאפשר לשב"כ גישה למאגרי המידע של חברות הסלולר?". במהלך ההתדיינות, שחלקה התקיימה בדלתיים סגורות, אישר השב"כ כי הוא מחובר ישירות למחשביהן של חברות הסלולר, כך שמתאפשר לו לקבל את נתוני התקשורת בזמן אמת, ללא ידיעת החברות עצמן, וכמובן ללא יידוע האזרח (ראו: העתירה, תגובת המדינה, פרוטוקול הדיון - מתוך קליניכאן - נוב' 2007).
אם לסכם, בארצות הברית - With Technology Like This, Who Needs the Law?; בישראל לא צריכים צו שיפוטי ואפילו לא טכנולוגיה חדשנית. לשרותי הביטחון יש גישה ישירה וחשאית למחשבי חברות הסלולר, והם משתמשים בהם כאוות נפשם. בלי להיזקק לשיתוף הפעולה של הספק. בלי פיקוח שיפוטי (אפילו לא טריבונל מפוקפק כמו זה שהוקם בארה"ב).
וכמובן - גם בלי דיון ציבורי...

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park