יום שלישי, 25 בנובמבר 2008

"מלחמה בטרור" או מלחמה בחבורת הזבל

ה-Dailymail ניצל את חוק חופש המידע ומצא שמועצות מקומיות בבריטניה, עושות שימוש בסמכויות מעקב שנועדו ל"מלחמה בטרור" (Regulation of Investigatory Powers Act - RIPA), כדי לתפוס עברייני זבל, שמוציאים את האשפה שלהם לרחוב שלא בימי האיסוף.
ה-Telegraph לעומת זאת, העלה בחכת חופש המידע שלו, שהסמכויות הללו משמשות כדי לתפוס ילדים רעשנים.
המפקח על המעקב כבר ביקר בעבר את המועצות מהקומיות בדו"ח לשנת 2007/8 וקבע, שלחלק מהן יש הבנה לקויה של המושג מידתיות - לא די בכך שפעילות מעקב "תקדם את החקירה" כדי שהיא תחשב כמדתית.
מדובר בעקרון צמידות המטרה: כאשר מסמיכים רשות ציבורית (או מתירים לגורם פרטי) לפגוע בפרטיות, עושים זאת למען מטרה מסוימת. מטרה שהחברה רואה אותה כחשובה דייה כדי להצדיק פגיעה מוגבלת בפרטיות. כאשר חורגים מהמטרה המוסכמת ומנצלים את הסמכויות או את המידע שהושג באמצעותן למטרה אחרת, נשמט הבסיס החוקי והמוסרי של הסמכות. זוהי פגיעה בהאמנה החברתית.
כיבוד עקרון צמידות המטרה חשוב במיוחד בעידן שלנו, שנהנה מהתפתחות טכנולוגית מדהימה, וסובל מאיומי טרור נוראיים. ניצול לרעה של סמכויות מעקב, שנוצרו לצורך התמודדות עם איומים ביטחוניים, מזנה את המאבק בטרור וחותר תחת אושיות הדמוקרטיה והאמנה החברתית. שימוש מופקר בטכנולוגיה, בניגוד להסכמה החברתית, מערער את הבסיס התבוני והמוסרי שלנו כחברה: אנו מתחילים לעשות דברים, רק משום שאנחנו יכולים לעשות אותם, ולא בגלל שראוי שנעשה אותם. ובמצב הזה - לשם מה לעזאזל אנו זקוקים להאמנה חברתית, לתבונה או למוסר? נחזור ל"מצב הטבעי" ו… קדימה - כל דאלים גבר.
מקור:
וראו עוד:
4 מיליון מצלמות מעקב מרגלות אחר הבריטים - הארץ 16.9.2008: "לפי התוכנית, המעוררת סערה ציבורית בבריטניה, חיבור המערכות השונות למאגר המידע המרכזי אמור להתבצע בתוך ארבעה חודשים. ארגוני זכויות אזרח טוענים ששמירת המידע הזה יאפשר לממשלה דרגת חדירה בלתי נסבלת לפרטיות האזרחים. בראיון לעיתון "גרדיאן" אמר מנהל ארגון Privacy International סיימון דייוויס, כי "באף מדינה דמוקרטית אחרת לא היו מאפשרים רמת מעקב כזאת". סקר שערך הארגון מדרג את בריטניה וארצות הברית בתחתית הדירוג של מדינות העוקבות אחר תושביהן, ביחד עם סין ורוסיה."
ישן יותר אבל בעברית:
ynet 24.5.01 "אין לאן לברוח" אם אתם מסתובבים ברחוב בבריטניה, קרוב לוודאי שעוקבות אחריכם מצלמות. בקרוב בבית?"

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park