יום שני, 24 בנובמבר 2008

מצלמות האבטחה - מצג שווא של ביטחון

המשטרה תנצל את מצלמות האבטחה הפרטיות באיזור המרכז כדי לעקוב אחרי כולנו

יהונתן קלינגר הפנה אותי לידיעה שנמלטה מעיני: המשטרה תמפה כל מצלמת אבטחה פרטית (nrg 16.11.2008):

"בכל רחוב, בכל שכונה ובכל כביש: המשטרה תנצל את מצלמות האבטחה הפרטיות באיזור המרכז כדי לעקוב אחרי כולנו - בכל רגע נתון … בקרוב תמפה המשטרה את מצלמות האבטחה והתנועה בכל היישובים במרכז הארץ 24 שעות ביממה".

ובערוץ 2 שודרה בשבוע שעבר כתבה מעניינת בנושא זה.

בכתבה המקיפה והטובה של נדב זאבי (סופשבוע של מעריב 14.11.2008):

"ב-'1984' של אורוול, אחד מאמצעי השליטה המרכזיים באוכלוסייה הוא מצלמות המעקב, המכסות את העיר לונדון. האירוניה היא שגם במציאות היו הבריטים הראשונים לאמץ את מצלמות המעקב כאמצעי לשמירה על הסדר בעיר, וכעת מאות אלפים מהן פזורות ברחבי הבירה האנגלית. התוצאה היתה אופנת רחוב בקרב צעירי העיר של כיסוי הפנים בברדסים. המצלמות הביאו לתלונות רבות של אזרחים, בעיקר שחורים, שנצפו מסתובבים בשכונות לבנות וזכו לפגישה עם המשטרה."

אולי מוזר שהאופנה המתפשטת בחו"ל (לאחרונה נודע שגם פריז מצטרפת למועדון) הגיעה לכאן רק עכשיו. בישראל אוהבים להיות ראשונים עם כל גאדג'ט גאוני ומגניב (מאגר ביומטרי למשל). ובאמת, ברגע הראשון מצלמות מעקב נראות פטנט שיכול להילחם או למנוע טרור, פשע, או סתם לעשות סדר. במשטרה, נאמר למשל ב-nrg, "מודעים גם לעובדה כי נוכחותן של מצלמות במקומות שונים יוצרת הרתעה בקרב עבריינים, שמהססים לפני שהם מבצעים פשע במקומות החשודים כמצולמים. היום המצלמה לא רק מסייעת בפענוח פשעים, אלא גם מרתיעה את העבריינים מלבצע פשעים."

אבל ניסיון שנצבר במדינות שהפעילו את האמצעי הזה, ומחקרים שנעשו בנושא, לא הצליחו להוכיח שמצלמות הוידאו מסייעות להשיג את המטרה שלשמן הן נועדו - אין ירידה בשיעורי הפשע, ובמקרים "הטובים" מסתבר שהעבריינים פשוט מתרחקים מעט ופועלים כמה מאות מטרים מעין המצלמה (דוגמאות: ACLU; BBC; The Guardian 6.5.08 & 26.6.08; Schneier 7.5.08 & 20.9.07 & 17.8.07; וגם בכתבה משבוע שעבר בערוץ 2).

אבל הממצאים הללו לא מצליחים לבלבל את מי שפועל על סמך את הנחות אינטואיטיביות. כך, למשל, בעקבות ממצאים על הישגיהן העלובים של מצלמות המעקב בסן פרנסיסקו, אמר קצין משטרה בכיר, שהמצלמות אינן יעילות ויוצרות תחושה כוזבת של ביטחון בקרב בציבור. אבל ראש העיריה שם התעקש ואמר שבכוונתו להוסיף מצלמות מעקב, משום "שהן נותנות לתושבים להרגיש בטוחים יותר" (S.F. Chroicle 21.3.08 ). כלומר:

"The cameras aren't about security, they're about security theater" (Schneier).
לעומת זאת, פעמים רבות המצלמות מנוצלות למטרות אחרות, החורגות מהמטרות שעליהן דובר מלכתחילה (ראו, למשל, כלכליסט מ-7.7.2008; BBC על הרשאה של עובדי ערייה שהציצו לאשה באמבט; או Chicago Tribune על תצפית "ביטחונית" על זוג שעסק בפעילות רומנטית; או Guardian 21.3.06 על קלוז-אפ של מצלמות ביטחון על משתתפים באחד מהפרויקטים של ספנסר טוניק). וגם אם נתעלם מהחריגים, עדיין יש במצלמות הללו פגיעה גדולה בפרטיות ובזכויות אחרות. אבל כיוון שכבר חרגתי מההחלטה לכתוב פוסטים קצרים יותר אשאיר זאת לפעם אחרת. בינתיים, למתעניינים, אני מפנה לדוגמאות לרגולציה של התופעה, מה שנחוץ גם אצלנו באופן דחוף לנוכח התפשטותן של המצלמות רחובות הערים.
.
קריאה נוספת:


אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park