יום רביעי, 26 בנובמבר 2008

לישכת עורכי הדין מצטרפת לאגודה לזכויות האזרח נגד חוק נתוני תקשורת

לשכת עורכי הדין הגישה עתירה נגד חוק נתוני תקשורת - דיון בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד החוק יתקיים בחודש הבא.


חוק "האח הגדול", שנותן למשטרה גישה מרחיקת לכת לנתוני תקשורת של אזרחים, עדיין על המדוכה. בחודש אפריל השנה הגישה האגודה לזכויות האזרח עתירה בעניינו (ראו הודעה לעיתונות) באמצעות עו"ד דורי ספיבק. השבוע הצטרפה גם לשכת עורכי הדין למאבק והגישה עתירה נגד החוק (ראו ynet). כמו העתירה של האגודה, כך גם עתירתה של הלשכה מכוונת נגד אלמנטים מסויימים בחוק, ובראש ובראשונה - העובדה שהגישה החופשית שיש למשטרה לנתוני תקשורת מסויימים, לא הוגבלה בחוק, באופן שפוגע בחיסון שיש ללקוח עם עורך דין, ובמקצועות אחרים שדורשים חיסיון, כמו רופא, פסיכולוג ועיתונאי. מועצת העיתונות כבר הצטרפה לעתירת האגודה והגישו עמדה באמצעות עורכת הדין אורנה לין. עו"ד דן חי, שהגיש את העתירה בשם לשכת עורכי הדין, כותב בראשיתה:
"יובהר כי האגודה לזכויות האזרח בישראל הגישה ביום 28/4/2008 עתירה בשמה כנגד חוקתיותו של חוק נתוני תקשורת…בשל הפיחות המתמשך במעמד היחסים בין סקטור עורכי הדין ולקוחותיהם ופגיעות נוספות הקשורות להשגת גבול המקצוע, אשר נגרמות באופן ישיר מחוק נתוני תקשורת, ולאור העובדה כי הסוגיה במקרה כאן מערבת שיקולים חברתיים רבי משקל והתעניינות ציבורית ותקשורתית, אין העותרת יכולה לעמוד מנגד ולצפות כי האגודה לזכויות האזרח תפעל בעבורה בנושאים הקשורים לציבור עורכי הדין. בשל כך מוגשת עתירה נפרדת זו."
העתירה מזכירה, אפיזודה שהיתה בועדת החוקה של הכנסת, שעה שזו התבקשה לאשר תקנות שהותקנו מכוח החוק. במהלך הדיון (פרוטוקול) התברר, שהמשטרה כבר הספיקה לחרוג מסמכויותיה ולדרוש מחברות התקשורת מידע אישי, שהחוק אינו מאפשר לה לקבל (הארץ, ynet). יו"ר הוועדה ח"כ פרופ' מנחם בן ששון, הגיב ואמר:
"יש לכם בעיה מולנו… הבעיה איתנו היא לא רק בגלל מה שאולי עשיתם עם נתוני חקירות בחודשים האחרונים, אלא בגלל שבחוק הזה אנחנו, כחברי וועדה, שמנו הרבה מאד מיוקרתנו כמחוקקים..."
נמתין ונראה מה יחשבו שופטי בג"צ על החוק.
2.12.2008 תוספת מאוחרת: בית המשפט העליון החליט לאחד את הדיון בעתירת האגודה ובעתירת הלשכה. עקב כך נדחה הדיון שהיה אמור להתקיים ביום א' הבא (7.12.08) ונקבע ליום א' 22.2.08 שעה 10.00 בפני השופטים: ביניש, ריבלין, פרוקצ'יה, לוי, ארבל, חיות, מלצר.

ראו עוד: אהוד קינן וארז רונן: נדחה הדיון בבג"צ על "חוק האח הגדול" - ynet 2.12.2008

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park