יום שבת, 17 ביולי 2010

ילדים תחת מעקב

בהמשך לסיפור הלא חינוכי של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), נתקלתי בדיווח על מחקר, שבדק את האופן שבו משפיע מעקב על תלמידות ותלמידים במערכת החינוך בבריטניה. הממלכה הבריטית הפכה בעשור האחרון למדינת מעקב, שבה מתנהלים החיים תחת עינן הפקוחה של מצלמות מעקב. הטרנד הזה נכנס גם למוסדות חינוך, ולא פלא שהילדים מדווחים שהם מרגישים כמי שחיים בתוך "כלא". כמו מחקרים קודמים, גם כאן נמצא שהחיים תחת מעקב יוצרים תחושות של פארנויה בקרב הילדים, ופוגעים באמון ההדדי בינם לבין המורים. להמשך הרשימה …

מאמר אחר באותו קובץ מתמקד בפיתוח יחסי אמון ואחריות, כלומר – בהעדרם של אלה בתנאי מעקב מתמיד. לילדים שאינם חיים בצילה של השגחה מתמדת יש הזדמנות ללמוד כיצד ומתי לסמוך על אחרים וכיצד לנהוג באחריות כדי לזכות באמונם של אחרים. שימוש בטכנולוגיות מעקב שולל מהאדם את היכולת להוכיח שהוא ראוי לאמון גם ללא צורך במעקב ובמצב זה אין אפילו התחלה של בניית יחסי אמון. במציאות שבה מצלמות מעקב מותקנות בכיתות, טביעת אצבע הופכת לאמצעי טריוויאלי בעת שאילת ספרים בספריית בית הספר, והורים שותלים מצלמות בתוך בובות המשחק של ילדיהם, חשוב לשאול האומנם זה האופן שבו אנו, המבוגרים, חייבים לנהוג כדי להגן על ילדינו ולחנך אותם. התמודדות עם פחדים באמצעות מעקב, במקום בעזרת אמצעים מאוזנים יותר, הופכת מבוגרים וילדים כאחד ליצורים תגובתיים, כלואים במעגל של חשדנות וחרדה, וגוזלת מהילדים את האפשרות החשובה לתת אמון להיות ראויים לו. הכרה בערכם של יחסי אמון ובחובה להיות נכונים ליטול סיכונים מבוקרים תוביל אותנו לחפש אחר דרכים חלופיות שבהן ניתן לסייע לילדים לבנות זהות ואישיות משל עצמם (selfhood).

ממצאים אלה ואחרים מעוררים מחשבות ושאלות על ההשפעה ההרסנית של חברת המעקב ושל חיים בהוויה של מישטור ופיקוח מתמיד. השפעה הרסנית על ילדים קטנים, ובעצם על גם ילדים גדולים - על כולנו.


Melissa Ngo "Telegraph (UK): CCTV turning schools into ‘prisons’" Privacy Lives 9.7.10
Graeme Paton "CCTV turning schools into 'prisons'" Telegraph 7.7.10
Michael McCahill & Rachel Finn " The Social impact of Surveillance in Three UK Schools: ‘Angels’, ‘Devils’ and ‘Teen Mums’ " 7 (3-4)
surveillance-and-society(2010)
Graeme Paton "Schoolchildren 'routinely monitored' by CCT" Telegraph 15.3.10
Jason Lewis and Stephanie Condron "Caught on a classroom spy camera - the primary school pupil who hid this girl's shoes" dailymail.co.uk 11.1.09Graeme Paton "CCTV in class spies on teachers, says union"
Telegraph 18.3.08

Tonya Rooney "Trusting Children: How do surveillance technologies alter a child's experience of trust, risk and responsibility?" 7 (3-4)
surveillance-and-society (2010)
Nicole Ozer "Don't Let Schools Chip Your Kids" ACLU blog 1.9.10
editorial "Keeping Track of the Kids" NY Times 7.9.10

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park