יום שבת, 17 ביולי 2010

לא שמים אצבע בצומת

"צומת ספרים" התקפלה, לפחות באופן זמני, ונאותה להחזיר לעבודתה את מעיין דק - עובדת שסירבה לתת טביעת אצבע לצורך שעון נוכחות ביומטרי שביקשו להנהיג ברשת חנויות הספרים. עורכי הדין יהונתן קלינגר ורותם שפירא הגישו בשמה בקשה דחופה לבית הדין לעבודה בתל אביב נגד הפיטורין. בית הדין הוציא צו זמני ולמחרת היום קיים דיון שבמהלכו נאותה הרשות לחזור בה מהודעת הפיטורין. על פי הדיווח ב"גלובס" במהלך הדיון הטיח השופט לובוצקי בנציגי הרשת "למה לכם להיכנס לשדה מוקשים ולנסות להוכיח שצריך זיהוי ביומטרי, במקום שהוא אינו על גבול איראן ולא ממש עוסק בסודות מדינה?".

באמת למה? מעבר לקלות הדעת והפגיעה בזכויות העובדים שכרוכים בעצם הנהגת שעון נוכחות ביומטרי, בולטים אצל מעבידים שעושים זאת גבהות לב וזלזול באוטונומיה של העובדים ובכבודם. פשוט מודיעים להם שהחליטו ליטול מהם טביעת אצבע וזהו. אמנם ב"צומת ספרים" טענו שהסיבה לפיטורי העובדת לא היתה סירובה לתת טביעת אצבע אלא העובדה שיצאה לתקשורת עם הסיפור. הוא שאמרתי - לא רק שמתייחסים לעובדים כמו כבשים אלא שגם תובעים מהם לשתוק. לי נראה, שבצומת ספרים הבינו שהם נהגו באורח שערורייתי, שאחרת היציאה לתקשורת לא היתה מקפיצה אותם כל כך.
להמשך הרשימה …
לפני כשנתיים, במקרה דומה שאירע בתאטרון חיפה כתבתי להנהלת התאטרון כך:
"... מערכת רישום נוכחות ביומטרית ונטילת טביעות אצבע לשם הפעלתה פוגעת פגיעה קשה בכבודם של העובדים ובפרטיותם. כל עובד נתפס כחשוד, הצריך לתת את טביעת אצבעותיו כדי להסיר מעליו את החשד מדי יום בבואו להחתים כרטיס נוכחות באמצעות אצבעותיו. כיוון שכך, השימוש במערכת ביומטרית יכול להיעשות אך ורק על פי דין ורק במקום שבו הדבר הכרחי לשם הבטחת אינטרס כבד משקל של המעביד – אינטרס ששימוש ניסיוני באמצעים פוגעניים פחות לא הצליח להבטיח אותו.

לא ברור מהו האינטרס כבד המשקל שמצדיק את הפגיעה הבוטה בזכויות האדם של עובדי תיאטרון חיפה, וככל שישנו כזה זכאים העובדים להסבר מפורט בעניין ממי שמבקש לפגוע בפרטיותם. התיאטרון אינו נזקק לרמת ביטחון וסודיות גבוהים במיוחד, וככל הידוע עובדיו אינם רמאים ושקרנים, שיש לבדוק אותם השכם והערב באמצעים פולשניים וחודרניים.

אפילו במקרה שבו צרכים חיוניים וכבדי משקל מאלצים מעביד לעשות שימוש בעזרים ביומטריים, וכאמור - לא זה המקרה של תיאטרון חיפה, עדיין יש לבחור מבין המנגנונים הביומטריים הקיימים את זה שפגיעתו פחותה ביותר. כך, למשל, ראוי להימנע מיצירת מאגר מידע, הכולל מידע ביומטרי של העובדים, ויש להבטיח בנהלים ברורים וידועים, שהגישה למידע הרגיש תעשה אך ורק על ידי מורשים ואך ורק לצורך המטרה המסוימת שלשמה נאסף המידע. מלבד הביקורות הפנימיות השוטפות, שחייב המעביד לבצע כדי לוודא, שהמידע הרגיש שנטל מעובדיו, מאובטח ואינו מנוצל לרעה, הוא חייב להעמיד את מאגר המידע לפיקוח של רשם מאגרי המידע.

בשים לב לפגיעה בזכויות היסוד, שנגרמת עקב התקנת מערכת ביומטרית במקום העבודה, אין להקל ראש בהתנגדות שמגלים העובדים, ואפילו אם יש עובדים אחרים שמסכימים או שאינם מוחים. הפגיעה בפרטיות העובדים ובכבודם מחייבת לדווח לכל עובד מדוע אין מנוס אלא לפגוע בזכויותיו באמצעות מערכת ביומטרית, להסביר לו בפרוטרוט כיצד יובטח שהפגיעה תהיה מינימאלית, וכמובן - לחזור ולבחון את נחיצות הפגיעה לאור טענותיו של העובד.

בכל מקרה, הרתיעה שמגלים עובדים לנוכח הפלישה לפרטיותם היא טבעית ומובנת ולבטח שאין לרסקה בצעדי משמעת נמהרים וברוטאליים, לבטח לא באמצעות פיטורין. יחס מכבד ורגיש בנסיבות העניין מצופה מכל מעביד, לבטח כאשר מדובר במעביד ציבורי דוגמת תיאטרון חיפה."

בתאטרון חיפה ניצחה הכוחנות: כנראה שהעובדת ויתרה על התענוג לחזור לעבוד במחיצתו של מעביד אלים וגס רוח. משמח שהמקרה הזה הסתיים בצורה שונה בזכות "כוח לעובדים" ובזכותם של עורכי הדין שייצגו את דק בבית הדין לעבודה. עכשיו נותר רק לקוות שהם גם יצרו תקדים (גם אם עדיין לא במובן המשפטי) שישפיע על עובדים ומעבידים אחרים.


***

יהונתן קלינגר "על ביומטריה במקום העבודה ושעון נוכחות ביומטרי" Intellect or Inseanity 19.7.10
שי תקן ואוהד גלעדי "ניתן לכפות על עובד טביעת אצבע בשעון נוכחות?" ynet 19.7.10
אביטל להב "האח הגדול מצומת ספרים רוצה טביעת אצבע" ynet 15.7.10
שי ניב "צומת ספרים לא תפטר עובדת שסירבה למסור תביעת אצבע" גלובס 15.7.10
"מפוטרת צומת ספרים שסרבה לתת טביעת אצבע תשוב זמנית לעבודתה" TheMarker 15.7.10
"ביומטרי בצומת ספרים - ההנהלה התקפלה והתביעה מבוטלת" עבודה שחורה 15.7.10
עדי דקל "עובדי צומת ספרים נגד הנהלת החברה: 'לא נמסור טביעת אצבע' נענע 10 30.6.10
מעיין דק "עובדי צומת ספרים התאחדו - אין לכם מה להפסיד זולת שכר המינימום שלכם" העוקץ 2.7.10

מרב יודילביץ "עובדת בתיאטרון חיפה פוטרה כי סירבה לתת טביעת אצבע" ynet 15.4.08

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park