יום ראשון, 6 במאי 2012

אם אין פרטיות במרחב הציבורי, אז מה הבעיה עם מצלמות המעקב של משפחת הפשע בטייבה?

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשותה של חה"כ רונית תירוש קיימה בשבוע שעבר דיון נוסף בנושא מצלמות המעקב. במהלך הדיון סיפר עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות למשפט ולטכנולוגיה (רמו"ט) שאחת ההערות החוזרות ונשנות שקיבל היתה זו, הגורסת שהצבת מצלמות מעקב במרחב הציבורי אינה מהווה פגיעה בפרטיות "זה מה שבאו ואמרו לנו פורום ה- 15 שזה 15 הערים הגדולות, שעצם הצבת מצלמה זה לא פגיעה בפרטיות, השימושים שעושים בה אחר-כך, יכולים להגיע כדי פגיעה בפרטיות"(ראו פרוטוקול הדיון בעמוד 10).

זו היתה גם עמדתו של עו"ד יואל הדר, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים:
"ברגע שמישהו, לטעמי, יוצא מהבית שלו, למרחב הציבורי, הוא איבד את הפרטיות שלו, איבד לחלוטין את הפרטיות. יש לו מצלמות מעל, אחד מלמטה, ומצלמות מעל. זה מה שיש. לא לבנה מעל, יש לו מצלמות מעל, יש לו את הלוויינים, ובכל מקום יש מצלמות היום. אנחנו אחרי עידן מסוים" (פרוטוקול עמוד 19).
את הטענות המופרכות האלו (והיו עוד הרבה בדיון בכנסת) אנחנו מכירים זה מכבר: מי שיוצא למרחב הציבורי אינו יכול לצפות לפרטיות. רשת של מצלמות מעקב הן בסך הכול עוד "עיניים" (כך, יואל הדר) ואין בהן פגיעה בפרטיות.

והנה למחרת היום, קראנו בעיתונות שמשטרת טייבה גילתה שמשפחת פשע בעיר רישתה את הרחובות במצלמות מעקב, ואלו חוברו למרכז בקרה:
"ישראל נחשבת למעצמה בתחום איסוף המודיעין ויחידה 8200 של חיל המודיעין של צה"ל נחשבת לחוד החנית באיסוף מודיעין בעזרת טכנולוגיות מתקדמות, אבל מתברר שלא רק זרועות הביטחון עוסקות באיסוף מודיעין" (אבי אשכנזי "העבריינים בטייבה מציגים: חמ"ל מודיעין" nrg 3.5.12).
"הבוקר (חמישי) איתרו שוטרים שהגיעו למתחם המשפחה עשרות מסכי טלוויזיה המציגים את שידורי המצלמות, מהם עולה כי הרחובות שמובילים מהכביש הראשי למתחם היו תחת מעקב. בין המסכים גילו השוטרים כי ישנו מעקב צמוד גם על תחנת המשטרה שלהם, כולל יכולת לצפות לתוך חצר התחנה ולהבחין היטב בתנועות השוטרים… באמצעות רשת המצלמות יכלו על פי החשד בני המשפחה לעקוב אחר השוטרים מצאתם מהתחנה ועד ההגעה למתחם שבו הם גרים. בסיום המבצע הוסרו המצלמות ונעצרו כמה חשודים." (יניב קובוביץ' "השוטרים גילו: לעבריינים מצלמה העוקבת אחר תנועותינו" הארץ 3.5.12).
להצבת מצלמות מעקב במרחב הציבורי עשויים להיות היבטים שונים. אבל לפחות בפן אחד של הסוגיה, זה הנוגע לפגיעה בפרטיות, יוכלו החשודים לנסות ולהסתמך על דבריו של היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, דהיינו - שמערך המעקב המצולם בטייבה אינו פוגע בזכות החוקתית לפרטיות.

העובדה שהטענות הללו נטענות על ידי יועץ משפטי של משרד ממשלתי לא עושות אותן פחות מופרכות. אבל זה שעבריינים יכולים להסתמך על דבריו... קצת מביך. לא?

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park