יום ראשון, 22 בינואר 2012

שקרים שסיפר לי משרד הפנים על המאגר הביומטרי

אתמול במוצאי שבת שודרה בערוץ 2 כתבתו של חיים רבלין על המאגר הביומטרי. את הכתבה יזמה הרשות החדשה לניהול המאגר הביומטרי במטרה לשווק לציבור את עצמה ואת המאגר המפלצתי שהיא עומדת להקים.

הכתבה נפתחת בסיפורו של שסה שוורץ, שאלמוני גנב את זהותו, ותחת הזהות הבדויה השאיר חובות של מאות אלפי שקלים ונעלם. משרד הפנים מבטיח שהקמת המאגר הביומטרי תמנע מקרים כאלה בעתיד?

מתוך הכתבה של חיים רבלין בחדשות ערוץ 2
לא נכון! כשהמאגר הביומטרי ייפרץ ואלמוני ישים את ידיו על הביומטריה של מר שוורץ הוא יוכל להתחזות באופן אמין ומשכנע הרבה יותר. אף אחד כבר לא יאמין לסשה שוורץ שמישהו גנב את זהותו.

הנבזות הגדולה עוד יותר היא, שגניבת זהותו של מר שוורץ התאפשרה לא בגלל שאין מאגר ביומטרי, אלא בדיוק בגללו. ליתר דיוק, בגלל שבמשרד הפנים מעכבים כבר 5 שנים הנפקת תעודות זהות "חכמות" ואמינות, שיגנו עלינו מפני גניבת זהות והתחזות. מעכב את ההנפקה רק כדי שניתן יהיה לומר לנו שהמאגר הביומטרי הוא תנאי להנפקת תעודות חדשות. או כפי שאמרתי בכתבה: "פשוט היה הרבה יותר קל למכור לנו, לציבור, את המאגר הביומטרי במשולב עם ההחלפה של תעודות הזהות".

מה שהטריד אותי בכתבה היא ההנחה, הכאילו ברורה מאליה, שלאחר שנתיים של "פיילוט" יהפוך המאגר לעובדה קימת. שהרי הפיילוט נועד לבחון את עצם הנחיצות והכדאיות של מאגר ביומטרי. רק שלאנשי משרד הפנים ברור שהפיילוט - כפי שהם בנו אותו, ובזכות השליטה שלהם על התנהלותוועל ההטייה שלו - יהיה הצלחה גדולה.

האגודה לזכויות האזרח, ביחד עם מומחים, פעילים ואזרחים תעשה מאמץ שהפיילוט לא יהיה רק למראית עין, ובמקביל שמשרד הפנים לא יצליח לאלץ אזרחים "להתנדב" ולהשתתף בפיילוט. בינתיים, כמו שמבקש השר מיכאל איתן:
"אני קורא לאזרחי ישראל, אל תתנו את ידכם לפרויקט הזה שיביא נזק ואין לו שום תועלת. אל תפקירו את הפרטיות שלכם, ואת הדברים הכי חשובים שלכם, ותשימו אותם על קרן הצבי למטרות לא ברורות שלא יביאו לכם שום תועלת". 

וכפי שחיים רבלין אומר בסוף הכתבה:
כששר בממשלה יוצא בקריאה לאזרחים לא לשתף פעולה עם הממשלה, אפשר לקרוא לו "ממריד", אבל אפשר גם לנסות להקשיב לו - לו ולשורה ארוכה של מומחים שמזהירים מהמהלך המסוכן הזה.


אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park