יום רביעי, 4 במאי 2011

הדרכון המיוחצן ביותר בעולם: מתחילים לספור משישה מליון. קמפיין בטוב טעם או רמז לאסון עתידי?

אתמול הופעלה מכונת היח"צנות המשומנת, ששכר משרד הפנים כדי לחבב על הציבור את המאגר הביומטרי. כמו שעשו מאז תחילתו של הפרויקט - משתדלים לא לדבר על המאגר. ישראלים אוהבים לטייל, אז מדברים איתם על הדרכונים: "זה יהיה הפספורט המאובטח בעולם" מבטיחים במשרד הפנים. "המאובטח בעולם"? אולי. מה שבטוח שהוא יהיה המיוחצן בעולם.

בהודעה לעיתונות שהוציא משרד הפנים (אם יש לכם ספק בכך ש"הדיווח" העיתונאי נכתב במשרד הפנים - 'סתכלו על המשפטים הזהים ב"ידיעות אחרונות" וב"חדשות ערוץ 2") מצוטט "בכיר במשרד הפנים" שאומר: "יש מי שהתאמצו להפחיד את הציבור מהמעבר לדרכונים ביומטריים, אבל אני יכול להבטיח שהנתונים במאגר יהיו מוגנים לחלוטין". לא פלא ש"הבכיר" נותר אלמוני - שרלטנות וסכלות שכאלו הן לא בדיוק מתכון לשם טוב. והעיקר: הבטחות שנותנים בעילום שם לא חייבים לקיים.

בעוד שהגאון האלמוני מבטיח שהמאגר יהיה מאובטח "לחלוטין", קיבלנו הבטחה הפוכה ממשה בסול, ראש יחידת אבטחת המידע בשב"כ: "שלא יהיה ספק - גם המאגר הביומטרי ייפרץ מתישהו; כולו או חלקו. זה יכול להיות מבצע מתוחכם שייקח שנים להבין מי, מתי ואיך זה נעשה, אבל זה יכול להיות גם כתוצאה מסתם טעות מינורית של חוסר תשומת לב."

אולי בגלל זה, אולי במסגרת המאמץ היח"צני ליצור אהדה למאגר הביומטרי, גם החליטו במשרד הפנים "שמספרן הסידורי של תעודות הזהות הביומטריות יתחיל משישה מיליון, לזכר מספר היהודים שנספו בשואה. בנוסף, יוטמעו שישה מגיני דוד מסביב לשבב הביומטרי שיוכנס לכרטיס החכם". זילות שכזו... מזל שבכל פעם שאשתמש בדרכון ה"יזכור" תצפה לי שקית הקאה במטוס. אחר כך, בזכות השימוש שעושים בזכרון השואה במסגרת הקמפיין, אוכל להיזכר גם בדוד קולמן. קולמן, יהודי מהליגה נגד השמצה, הגיב לתכנית (שבוטלה בינתיים) להקים מאגר ביומטרי לאומי בארה"ב בשאלה שהפנה לשרה לביטחון פנים:

"After the Holocaust, many survivors were very wary of any kind of government documents or identifying papers. Many Jews were even scared to circumcise their children for fear that the government could too easily identify them. How do we balance our need to identify people to protect our security with the kind of American feeling that they have a right to privacy and you have a right to not have to identify yourself to the government, and you should be able to just live anonymously about the government knowing too much about who you are or what you do every day?" (DOH Press release 22.4.09)



אוכל גם להיזכר במה שסיפר לנו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מלכיאל בלס: "בגרמניה הם שמים אמצעים ביומטריים בדרכון אבל אחר-כך הם משמידים את התמונה כי הם לא רוצים מאגר מרכזי ויש להם את הסיבות ההיסטוריות שלהם לחשוש מריכוז סמכויות וכוח. בגרמניה הרבה מאוד דברים מבוזרים בדיוק בגלל ההיסטוריה."

ככה זה! בגרמניה לא מקימים מאגר ביומטרי בגלל ההיסטוריה. בישראל, בגלל אותה היסטוריה נקבל דרכון עם שישה מגני דוד קטנים ביחד עם מאגר ביומטרי.

בזמנו, כשערן ורד הוציא את הסרטון שלו נגד המאגר (ראו למטה) שמעתי כמה תלונות על חוסר טעם טוב. אני דווקא חשבתי שורד עשה עבודה טובה, ושהסירטון מסביר יפה מה שאני מתקשה להסביר במלל אינסופי. אבל עכשיו, אחרי שראינו את האסתטיקה של הקמפיין, אולי משרד הפנים אפילו יקנה את זכויות השימוש בסרטון. לזכר.



2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מסכים עם כל מילה!!
אם לנאצים היתה את התכנולוגיה שיש היום... הם היו עושים מאגר.
לא היה להם,אז הם נאלצו לסמן אותם.
כיום,הטבע כבר סימן אותנו(בעצבעות),לכן
המאגר הוא הסימון העכשוי.
מאד מאד סארקסטי שהעם שלנו יהיה הדמוקרטיה היחידה השכריחה את אזרחיה
לעשות זאת.
אם לא הייתי יודע את הסיבות האמיתיות הייתי אומר שזה הזוי.

אנונימי אמר/ה...

ממש לא ברור הקשר המוזר הזה שהם עושים, דרכונים ביומטריים והשואה...

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park