יום רביעי, 25 באוגוסט 2010

האם התלמידים יפעלו נגד מצלמות המעקב?

משטרת ישראל ממשיכה לקדם את פרויקט "עיר ללא אלימות" עם המון חוצפה והרבה אלימות. כפי שנאמר במכתבה של הסניגוריה הציבורית, רישות המרחב הציבורי במצלמות מעקב נעשה על ידי המשטרה כראות עיניה - מבלי שתהיה כפופה לכללים מחייבים שיגבילו את הפגיעה בזכויות חוקתיות.

עכשיו הגיע תורם של תלמידי בית הספר. המשטרה הודיעה ש-12 בתי ספר נבחרו להשתתף ב"פיילוט" שבמסגרתו יוצבו בהם מצלמות מעקב ואלו יחוברו למוקד המשטרתי. גם במעט הידיעות שאספתי עולות סתירות רבות בדבריהם של כל הנוגעים בדבר בקשר ליעדיו של פיילוט המעקב, השימוש שיעשה במצלמות, היכן הן יוצבו וחשוב מכך - היכן לא יוצבו. יו"ר ועד ההורים בב"ס בבת ים תומך במצלמות שיעזרו להתמודד עם ואנדליזים אחרי שעות הלימודים אבל מצהיר שהמצלמות לא יוצבו אך ורק בחצר בית הספר ולא בתוך המבנה "זה הקו האדום". אבל במשטרה מתייחסים בביטול לטענת מועצת התלמידים הארצית נגד "אח גדול" כיוון שהמצלמות יוצבו בשטחים ציבוריים - חצרות ומסדרונות. והיה גם מנהל עם רמה פדגוגית גבוהה במיוחד, שכבר דאג למעקב מצולם במסדרונות למרות שבעיריה קבעו שבתוך בית הספר מוטב להתמודד עם בעיות בצורה מסורתית קצת יותר.

כל גברים דאל - כשהמשטרה מובילה מהלך חסר סמכות חוקית, ובהעדר כללים מחייבים - כל אחד עושה מה שבא לו. המשטרה או מנהל בית הספר במעלה אדומים מציבים מצלמות בעיקר בגלל שהם יכולים לעשות זאת - בלי לשעות למחאה של מחכנכים, הורים ותלמידים. במועצה לשלום הילד מזהירים שתכנית המשטרה תהפוך את בתי הספר לבתי כלא, תביא למישטור החינוך ותפגע בסמכות המורים בעיני התלמידים. וגם התלמידים מוחים כנגד הבעת "חוסר אמון". דברים אלה מחזירים אותי למחקרים שמלמדים על פגיעה קשה שמסב מעקב מתמיד לפיתוח העצמי של התלמידים וליכולתם לבנות יחסי אמון ותחושת אחריות.

ניתן להניח שאפשר לבקר את המחקרים הללו, בדיוק כמו שניתן היה לבקר את הבסיס לטענות של סוכני הביון והריגול בדבר "הצלחה כבירה בהורדת רף האלימות". ניתן היה - לו היה מתקיים איזה דיון רציני בנושא לפני ששולפים את המצלמות ויורים.

מעניין איך יגיבו התלמידים לנוכח הפעולה הכוחנית והאלימה הזו. האם, למשל, יגיעו לבית הספר לבושים קפוצ'ון או עם כובע מצחייה? או שמא ישבתו, כפי שעשו תלמידי תיכון "דורסקי" בעכו לפני שנים אחדות. "אנחנו איננו מתמודדים בתוכנית ריאלטי..." מחו התלמידים "ואיננו, חס וחלילה, אסירים בבית סוהר. דרשנו מההנהלה להסיר את כל המצלמות תוך 3 שבועות עד ה-20.3, והם אפילו לא התייחסו! לכן, הוחלט לשבות, ומאות תלמידים לא הגיעו לביה"ס היום".

עוד בנושא
לקראת חזרה ללימודים: חילוקי דעות לגבי הצבת מצלמות בבתי ספר epochtimes19.8.10 ידידיה פרץ "אזור ירושלים: תלמידים בעין העדשה" mynet.co.il 22.8.10>עופרה חסידה "ח"כ דנון - אפעל לצרף נתניה לפיילוט הארצי להתקנת מצלמות במעגל סגור בבתי ספר יסודיים בעיר" local.co.il/netanya 23.8.10
ערן קמינסקי "מצלמות או לא להיות" 18.8.10
שי אלבלינג "מזכירת בית ספר בתפקיד האח הגדול"mynet 19.8.10יעל ברנובסקי התלמידים נגד המצלמות: "לא חיים ב'אח הגדול'" ynet 16.8.10
יעל ברנובסקי ואלי סניור "אח גדול: מצלמות בבתי הספר יחוברו למשטרה" ynet 15.8.10כבר מהשנה: בתי הספר ירושתו במצלמות למוקד המשטרה MAKO 15.8.10
"מחאה נגד מצלמות מעקב בתיכון דרסקי בעכו" ynet 20.3.05

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park