יום ראשון, 16 במאי 2010

להוריד את מארק צוקברג מהמקפצה

מארק צוקברג הודיע לאחרונה, שהפרטיות כבר לא מעניינת, ובמקביל הכניס שינויים נוספים בהגדרות הפרטיות של פייסבוק, כדי להקשות על המשתמשים לשלוט במידע האישי שלהם. צוקברג מתאמץ לשחוק את הפרטיות ולהרגיל אותנו ל"עולם שקוף" כדי להתאים את תפיסת העולם ואת הערכים שלנו למודל העסקי של פייסבוק. הוא לא לבד בעניין הזה - תאגידי אינטרנט רבים עושים זאת - רק שצוקברג, אולי בגלל גילו הרך (כולו בן 25), משתין כשהוא עומד על המקפצה. ואולי טוב שכך - זה בדיוק מה שנחוץ כדי לעורר התנגדות.

נכון שקיומם של השירותים הוירטואליים מותנה במציאת מודל עסקי שיאפשר לחברות האינטרנט להרוויח. אבל ראוי שגם המשתמשים יהיו שותפים לתהליך החיפוש אחר איזון ראוי ובר-קיימא בין זכויותיהם לבין האינטרסים הכלכליים של תאגידי האינטרנט. אלה האחרונים נהנים מעדיפות על פני המשתמשים הבודדים והבלתי מאורגנים וכשל השוק הזה מחייב התערבות.

מפקחי הפרטיות, שפנו לאחרונה לגוגל בדרישה לשפר את מדיניות הפרטיות שלה, צריכים למהר ולאיים גם על צוקברג, ובמקביל למהר וליזום חקיקה, שתהווה משקל נגד לכשלי השוק. במקביל חייב לבוא גם לחץ של "השוק" – של המשתמשים. אפשר, למשל, (לנסות) לעזוב את צוקברג ופייסבוק – אולי למיזם האלטרנטיבי החדש, שיזמו ארבעה צעירים (אחד ישראלי?) בניו-יורק.

אפשר ורצוי גם לחתום על העצומה שפרסם ארגון הזכויות האמריקני:

Dear Mark Zuckerberg,

I use Facebook because it allows me to share with the people I choose—not the people you choose. Facebook's recent changes make it harder for me to control my private information. And unfortunately, that makes it harder for me to trust Facebook with that info at all.

Please do the following to regain my trust:

1. Give me control over all of the information that I share via Facebook, including "connections." Make privacy the default, and then, let me choose who can see that information: friends, apps, pages, or the whole world.

2. Make sure that my information will not be shared with any third party—including applications, websites, or other Facebook partners—without my express opt-in consent.


Facebook says that privacy is about giving users control of their own information. Please live up to that!


ובתרגום חופשי (מאוד): אני משתמש/ת בפייסבוק משום שהיא מאפשרת לי לשתף במידע האישי שלי את הא/נשים שאני בוחר/ת - לא את אלה שאתה בוחר. השינויים שהכניסה פייסבוק לאחרונה מקשים עלי לשלוט במידע האישי שלי, ובאופן כללי - מקשים עלי לסמוך על פייסבוק. כדי לזכות באמוני עליך לתת לי שליטה על המידע האישי שלי ועל יכולתי לחלוק או שלא לחלוק אותו עם אחרים באמצעות פייסבוק; להפוך את הפרטיות לברירת המחדל ולתת לי לבחור מי יוכל לראות את המידע האישי שלי; להבטיח שהמידע שלי לא יועבר לצדדים שלישיים, לרבות שותפים עסקיים של פייסבוק, אלא לאחר קבלת הסכמה מפורשת שלי (opt-in). פייסבוק אומרת שמשמעות הפרטיות היא לתת למשתמשים יכולת שליטה במידע האישי שלהם ועליה לעמוד בהגדרה זו.

תוספת מאוחרת: ראו אצל יהונתן קלינגר "מסיבת התה של פייסבוק" 19.5.10

ACLU's Petition: "Facebook's Privacy Policy: Gain Control of Your Information"

photograph: Rita Willaert "Manneken Pis" "Little Man Piss" in Brussels; jdlasica Mark Zuckerberg

Suzanne Ito "Facebook Revolt at Hand?" ACLU 15.5.10
"Facebook Executive Answers Reader Questions"
blogs.nytimes 11.5.10
Xeni Jardin "NYT Q&A with Facebook exec: lametastically lame"
boingboing 11.5.10
JIM DWYER " Four Nerds and a Cry to Arms Against Facebook"
nytimes 11.5.10
NICK BILTON "Price of Facebook Privacy? Start Clicking"
nytimes 12.5.10
"Facebook CEO Slammed 'Dumb' Users Who Trusted Him in College"
gawker 13.5.10
"How to Quit Facebook Without Actually Quitting Facebook"
lifehacker 13.5.10
Claudine Beaumont "How to: delete your Facebook account, and adjust key privacy settings"
telegraph 14.5.10

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park