יום ראשון, 11 באפריל 2010

למחוק את דיוויד - מנוסה ממדינת המעקב

Erasing David trailer (in YouTube)


בונד. לא ג'יימס אלא דיוויד בונד, אף הוא נתין של הוד מעלתה, יצא למסע מרתק בניסיון להימלט מאימת מדינת המעקב. בסוף 2007 הוא קיבל מהסוכנות הממשלתית שאחראית על קצבאות הילדים מכתב שמודיע על אובדן המידע האישי של בתו. שני דיסקטים של הסוכנות נעלמו ו-25 מליון משפחות קיבלו התרעה על חשש לתרמיות שיבוצעו בעזרת הנתונים. האירוע "המלחיץ" גרם לבונד להתחיל לחשוב על המשמעויות והסכנות של קדחת מאגרי המידע. בעשור האחרון הפכה בריטניה לאחת ממדינות המעקב הפולשניות ביותר בעולם (שלישית רק לסין ולרוסיה). מבוגר בריטי רשום ביותר מ-700 מאגרי מידע ונקלט מדי יום ביומו בעין מצלמות המעקב המותקנות בכל קרן רחוב.

בניסיון לגלות מה יודעים עליו הממשלה וחברות פרטיות הוא עזב את ביתו ויצא ל"מנוסה" בניסיון להעלם. קודם לכן הוא שכר את שירותיה של חברת חקירות ונתן לה 30 ימים "לצוד" אותו בעזרת עקבות המידע שהוא מותיר אחריו. הוא ניסה למחוק את שרידי המידע הללו, אבל בסופו של דבר "נתפס" לאחר שנאלץ להגיע לבית החולים שבו אושפזה אשתו ההרה.

שביל הבריחה של בונד תועד בסרט דקומנטרי שיוצא בימים אלה להפצה באמצעות רשת האינטרנט – "למחוק את דייווד". מומלץ לבקר באתר הסרט - Erasing David, ולהציץ בערכות הלימוד ובמצגת.

את המסע המתועד ניצל בונד לדיון בסוגיות של זהות, חירות ופרטיות, ולפגישות עם אנשים שנפלו קורבן לקדחת מאגרי המידע על לא עוול בכפם - בחורה שלא הצליחה למצוא עבודה משום שמישהו רשם אותה בטעות כגנבת, בחור שסומן כיצרן פורנוגרפיה רק משום ששמו אוית לא נכון...

בונד מציין שהזדעזע במיוחד מכמות המידע שנאספת על ילדים בבריטניה וזמינה ONLINE ומהאופן שבו אנו מרגילים את הדור הצעיר לחיות חיים חשופים לחלוטין. "אין תחליף לתחושה שאתה יכול לסגת ולהיעלם." הוא מסכם. "לא משום שיש לך משהו להסתיר, אלא רק בגלל שזה מה שאתה רוצה."


Erasing David's site
"Erasing David" Trailer (YouTube, vimeo )
Dan Fletcher "Trying to Escape the Surveillance State" Time 31.3.10

Deborah Summers and agencies "Personal details of every child in UK lost by Revenue & Customs" guardian 20.11.07
Emma Henry and agencies "Data on 25m benefits claimants lost in post" telegraph 20.11.07
Alistair Darling "UK's families put on fraud alert" BBC 20.11.07

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park