יום שלישי, 19 בינואר 2010

שיקרו ואספו נתוני תקשורת שלא כדין

הוושינגטון פוסט מדווח היום, שהבולשת האמריקאית (FBI) הפרה במשך שנים את החוק ואספה אלפי רשומות של נתוני תקשורת תוך שימוש בסמכויות מיוחדות ל"מלחמה בטרור": המציאו חשדות שלא היו ולא נבראו כדי להפעיל פרוצדורה מיוחדת שנועדה למקרים דחופים במיוחד. פקידים בכירים בסוכנות אישרו בדיעבד את החריגות ולעיתים גם חתמו על טפסים ריקים שאח"כ מולאו בשקרים.

תאור מפורט של פרשה נמצא במסמך של National Whistleblower Center, ארגון לא ממשלתי שתומך בעובדים המדווחים על שחיתויות ואי חוקיות. במקרה זה מייצג הארגון סוכן FBI שהתריע כנגד הפרקטיקה הלא חוקית. המסמך שנכתב לפני כחצי שנה דלף עכשיו ופורסם באתר הוושינגטון פוסט. אבל ההדלפה הזו מחדשת רק בפרטים, בעיקר לגבי היקף החריגות ולגבי הדרגים הבכירים שהיו שותפים להן. ידיעות על השימוש שעשו ב-FBI בסמכויות ה"מלחמה בטרור" כבר התפרסמו בשנים האחרונות, חלקן באופן רשמי לחלוטין.

הסוכנות האמריקאית שבה מדובר מקבילה לשירות הביטחון הכללי אצלנו. כמו שכתבתי בעבר, בשביל פירוט שיחות לא נזקקים בשב"כ לחוק נתוני תקשורת. פשוט נכנסים למאגר המתאים ולוקחים. בלי צורך בשיתוף פעולה של חברות התקשורת וגם בלי צו שיפוטי. גם אם מתקיימת בקרה ויש טיפול בחריגות, הציבור לעולם לא יידע על כך. סודי. בשם הביטחון.

ומה תאמרו על סוכן שב"כ מיוסר שמתלונן ודורש לחקור חריגות? הפעם האחרונה שקרה דבר כזה אצלנו, לפחות לפי מה שידוע בציבור, הייתה לפני יותר מעשרים שנה. מפקדים בכירים בשב"כ התלוננו בפני היועץ המשפטי לממשלה על חריגות. לא חריגות חמורות כמו אלו של ה-FBI. סתם איזה עניין של רצח, בידוי ראיות והפרת אמונים. כזכור המדינה גם טיפלה בסיפור בנחישות וביעילות. המתלוננים מצאו עצמם מחוץ לארגון בתוך שעות והעבריינים זכו לחנינה. גם זה בשם הביטחון.

קראו עוד:
John Solomon and Carrie Johnson "FBI broke law for years in phone record searches" washingtonpost.com 19.1.10
Suzanne Ito OMG OIG: 2,000 Emergencies That Weren't There ACLU Blog 20.1.10
דוח משרד המשפטים האמריקני:
ירון זילבשטיין "ה-FBI המציא מקרי טרור כדי להשיג טלפונים" וואלה חדשות 19.1.10
דניס ויטצ'בסקי "הזכות לפרטיות? לא לפי ה-FBI" וואלה חדשות 19.1.10
"דיווח: FBI אסף רשומות טלפונים בניגוד לחוק" מעריב nrg 19.1.10
כריס מקגריל האף-בי-איי שיקר לממשל כדי לצותת לעיתונאים הארץ (גאורדיין הבריטי) 21.1.10

תגובה 1:

שואל תם אמר/ה...

אבנר,
מתי תגיע רשומה עם המידע על המהלך החדש של רישות הארץ במצלמות?
מה קורה עם העניין? האם זה סופי? האם יש אפשרות לשנות איכשהו משהו?
או שזו גזירה מוגמרת?

ושאלה.
אחד הטיעונים בעד המלמות, הוא שהמערכת תצמצם פשיעה ומקרי אלימות.
אז אנחנו יודעים שזה לא נכון, אבל מה לגבי השילוב של מצלמות עם רמקולים?
אם לדוגמא אחד המוקדנים התורנים, מזהה התאספות של 2 חבורות שהולכות לריב. במצב רגיל אפשר אולי רק לקרוא למשטרה אחרי האירוע, אבל כאן המוקד מזהה את מה שהולך לקרות, ומודיע ברמקולים ומזכיר לכולם שהם מצולמים. נראה לי שלהודעה כזו יהיה אפקט של מקלחת צוננת, לא? ולא יתרחש שום אירוע פלילי או אלים.

תגובתך?
תודה.

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park