יום שני, 17 באוגוסט 2009

המצלמות בלי שום ספק משפיעות?

אם היינו זקוקים להדגמה כיצד מעשי פשע נתעבים מנוצלים כדי לשכנע לפגיעה של המדינה בזכויות של חפים מפשע, קיבלנו אותה בעקבות הרצח המזעזע שאירע ביום שישי בתל ברוך.

ד"ר אורלי אינס-קניג, ראש המטה "עיר ללא אלימות" במשרד לביטחון פנים מספרת ל-ynet שהצבת מצלמות… "יכלה בהחלט להרתיע את הכנופיה מג'לג'וליה. אולי הרצח הזה לא היה מתבצע… המצלמות, בלי שום ספק, משפיעות."

כבר בקריאה ראשונה המסקנה הזו נראית קצת נמהרת.להמשך הרשימה …

אולי לד"ר אינס-קניג ברור "בלי שום ספק" שמצלמות משפיעות, אבל מחקרים שנעשו בערים שונות בעולם דווקא מלמדים, שיש בהחלט מקום לספק, שמצלמות אינן מרתיעות, ולכל היותר הן גורמות לפושע שקול ומתוחכם להעתיק את זירת הפשע עשרות מטרים מהמקום שהמצלמה מכסה. הציבור אינו מקבל ביטחון אלא רק "תחושה של ביטחון" ובמקביל הוא מאבד את הפרטיות ואת החרות.

פושעים מתוחכמים ומתוכננים פחות, כאלה שפועלים באלימות אימפולסיבית וחייתית כמו הרוצחים מחוף תל ברוך – מסתבר שאלה אפילו לא נרתעו מעדי ראייה. גם אימת העונש של מאסר עולם לא הרתיעה אותם. אבל המצלמות של ד"ר אינס-קינג היו משפיעות עליהם "בלי שום ספק".

כך או אך, ההשערה של המומחית מופרכת עוד יותר, לאחר שמסתבר שבמקום הרצח אכן הייתה מוצבת מצלמת אבטחה (ראו: ב-mako, ב-nrg, רשת ובגלובס) וזו אף תיעדה את הרצח (walla, msn).

ד"ר אינס-קניג היא לא היחידה שרוכבת על הגל ומשחררת הערות מיותרות ומזיקות ("הכנופיה מג'לג'וליה"? מה ג'לג'וליה אשמה?) גם בתקשורת קיבלנו "רגעים מביכים של אמירות חסרות פרופורציה, ניתוחים פשטניים ובעיקר בלבול ובהלה" (הארץ, עכבר העיר). כמו שכותב שוקי טאוסיג ב"עין השביעית": "המאמרים כולם קוראים לנקמה (בחסות החוק), להחמרה בענישה, לעוד שוטרים, ל'אפס סובלנות'. רודי ג'וליאני שוב נשלף מארון הקלישאות. כותרת הגג של 'הארץ' מצטטת את ראש הממשלה נתניהו, שמבטיח 'אפס סובלנות'. מדוע אפס סובלנות הוא דבר טוב? האם לא כדאי לטפל בדברים באופן נחרץ, תקיף, אבל בשיקול דעת ובאופן שקול? 'אפס סובלנות' הוא מתכון בטוח לכותרות הבאות, על תקיפות אלימות של אזרחים שלווים על-ידי שוטרים אלימים."

"האווירה הזאת" אומר בני ציפר "כבר נותנת את אותותיה בהתנהגות של המשטרה כלפי האוכלוסיות החלשות האלה. למעשה, ההתעמרות בחלשים הללו החלה לפני שהתחיל 'גל האלימות', אבל עכשיו יש לזה לגיטימציה ציבורית כביכול. וזה מחליא."
.
אלימות שוטרים, מאגר ביומטרי, מצלמות בכל פינה – את כל הרעות החולות הללו משווקים לנו בחסות ליבוי של פחד ואימה. זוהי תוקפנות נגד אזרחים שלווים ותמימים. בדרך הזו המדינה לא תהיה פחות אלימה, היא תהיה יותר מדינת משטרה.
******************
18.8.09 תוספת מאוחרת. מצעד האיוולת ממשיך: "השר לביטחון פנים סייר באשקלון במסגרת פרויקט 'עיר בטוחה', והתייחס לגל האלימות: 'לא תמיד ניתן למנוע רצח - זה קשה מאוד'. הוא הביע את תמיכתו בהצבת מצלמות בערים, וקבע כי 'טובת הציבור במקרה הזה גוברת על זכויות הפרט'… תחושת הביטחון חשובה לי. אני באתי לראות את ביצוע הפרויקט 'עיר בטוחה' באשדוד והייתי רוצה להכניס מצלמות לרחובות' " (ynet). אבל בשביל תחושות לא צריכים מצלמות. אפשר לעשות מסג':
"The cameras aren't about security, they're about security theater" (Schneier)
קריאה נוספת:
האם נתוני הפשיעה באמת כה חמורים? הארץ 21.8.09 מעבר לזריעת היסטריה, ספיר סבור שהבעיה העיקרית בדיווחים כאלה, היא שהם מובילים לפעמים לשינויי חקיקה פופוליסטיים ולקביעת מדיניות מרחיקת לכת - כגון רעיון "המשטרות העירוניות" שזוכה לפופולריות בתקופה האחרונה. "צריך להיזהר משינויים ומהחלטות שיתקבלו על סמך מעבר לזריעת היסטריה, ספיר סבור שהבעיה העיקרית בדיווחים כאלה, היא שהם מובילים לפעמים לשינויי חקיקה פופוליסטיים ולקביעת מדיניות מרחיקת לכת - כגון רעיון "המשטרות העירוניות" שזוכה לפופולריות בתקופה האחרונה. "צריך להיזהר משינויים ומהחלטות שיתקבלו על סמך התקבצות מקרית של אירועים. אחר כך מצטערים על השינוי", אומר ספיר. "כשיש פחד בציבור, קל מאוד לפוליטיקאים לנצל אותו, ולהציע כל מיני הצעות פופוליסטיות". רטנר מסכים: "בהחלט הייתי ממליץ לעיתונים להוריד את הטון. לא להציג את זה כסוגיה לאומית שמסכנת את המדינה. זה עשוי לשפר את האווירה"
קראו עוד:
אלכס דורון האח הגדול בכל מקום: האם מצלמות מעקב יוכלו למנוע את הרצח הבא? nrg מעריב 30.8.09: "נושאים אלו, מודה מושקטו, צריכים בוודאי לעבור דיון וליבון מעמיק ברמה ממשלתית חקיקתית, ולהגיע לבירור בבית המשפט העליון. רק אז נוכל לנסות להגיע להכרעה בשאלה: מה גובר על מה - הצורך בשמירה על הפרטיות והנוחיות, או חיי אדם וביטחון האזרח במקום מגוריו?. " אפרים מושקטו הוא מנהל תחום ביטחון הפנים ‏(הומלנד-סקיוריטי‏) במוטורולה ישראל, שמשווקת מצלמות מעקב ומערכות בקרה. לא פלא אפוא שהוא מנסח את השאלה בצורה כל כך מוטה, רטורית כמעט.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

אני מכיר איש ביטחון ששיכור שהתפרע שבר עליו בקבוק מול מצלמה ולא רק שזה לא הרתיע אותו, גם חייבו את האיש ביטחון להוכיח שהוא לא התגרה בשיכור.

מצלמות לא יעזרו בכלום. שוטרי מקוף (של משרת ישראל), חינוך, טיפול בבעיות של אזרחים ומעשים בכלל הם אלו שיובילו לפתרונות, ולא סיסמאות ולשים פלסטר על שבר.

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park