יום רביעי, 20 במאי 2009

השקיפות היא אוייבת החזירות

באיחור של שבוע הגיעו גם לכאן הדי הסקנדאל התורן בבריטניה. עיתון הטלגרף שם את ידו על דיווחי ההוצאות של חברי הפרלמנט, והסתבר שנבחרי הציבור הנכבדים חגגו על חשבון הציבור – דיווחו וקיבלו החזר הוצאות מופרזות ומופקרות – נקיון בריכת שחיה, ריהוט וציוד גינון, פורנוגרפיה וכיוצא באלו צרכים "אלמנטריים" של פרלמנטרים . והיו גם דיווחים נכלוליים וטריקים מלוכלכים כדי לנפח ולזכות בהחזרים. השערורייה הולכת ומתפתחת. בשבוע שעבר נאלץ שר להתפטר, ואתמול הלך בעקבותיו יו"ר הבית התחתון מייקל מרטין, אחרי שהתבזה בניסיון להיצמד לכיסא ולהסתפק בהתנצלות: "כולנו חייבים לשאת באשמה ובמידה שתרמתי למצב - אני חש צער עמוק".
ובאמת, למרטין יש סיבות טובות להצטער. הוא "תרם" לביזיון לא רק בגלל שחלב את הקופה הציבורית, אלא בגלל שבמשך 5 שנים הוא ניצל את מעמדו ואת תפקידו כדי לרמוס את זכות הציבור לדעת ולמנוע ממנו מידע על ההוצאות של נבחריו.להמשך הרשימה
בשנת 2004 הגישה העיתונאית הת'ר ברוק בקשת חופש מידע בנוגע להוצאות הנבחרים, ומאז היא עברה דרך תלאות קשה: בתחילה נתנו לה מידע כללי ביותר – סרבו לתת לה את כל המסמכים הנוגעים בדבר, ומנגד טענו שהכנת סיכום ופירוט של הוצאות לפי סוגים, חברי פרלמנט וכד', תטיל נטל כבד מדי על הרשות – טיעון מוכר ולא חביב גם במחוזותינו. ברוק פנתה למפקח על המידע (ICO), רשות עצמאית שמופקדת על יישום חוק חופש המידע, ומכריעה במחלוקות בעניין זה. המפקח קבע שעל הפרלמנט לשחרר מידע, אבל בהיקף מצומצם. גם ברוק וגם הפרלמנט ערערו לטריבונל המופקד על חופש המידע וזה פסק לטובת שקיפות. אבל מרטין, יו"ר הפרלמנט ערער לבית המשפט העליון. ניהול ההליכים הוא יקר מאוד, אבל למרטין היה יתרון – את הבריסטר וסוללת המשפטנים שייצגה אותו הוא מימן… איך לא – בכספי הקופה הציבורית. חשוב לקרוא את מה שברוק מספרת, על המשמעות של קרב התשה כזה עבורה, ועבור אזרחיות מן השורה שמבקשות לממש את זכותן לפי חוק חופש המידע. לפני שנה בדיוק פסק בית המשפט העליון לטובת ברוק והציבור. הוא דחה את כל הטענות שלפיהן חשיפת חשבון ההוצאות תפגע בפרטיות של נבחרי הציבור, בדמוקרטיה ואפילו בביטחון (מפלטו של כל נבל, לפחות מאז 11/9).
במהלך כל ההתדיינות המשפטית, ניסו חברי פרלמנט והממשלה להעביר תיקון חקיקה ולהכניס לחוק חופש המידע פטור עבור חברי הפרלמנט. במקביל הם דחו שוב ושוב את ביצוע פסק הדין ואת חשיפת המידע לציבור. בסופו של דבר, נראה שהם גם לא יצטרך לבצע אותו – מישהו הדליף את המידע לטלגרף, שזכה בקרדיט עצום. הת'ר ברוק, שניהלה את המאבק הממושך, הפסידה את הסקופ, אבל עדיין זוכה היום לתהילה, ולבטח תיזכר לטוב.
סיפור חשוב שבעזרתו ניתן לעמוד על החשיבות העצומה של חוק חופש המידע, ושל עבודתם של עיתונאים, אזרחים וארגונים בקידום השקיפות השלטונית. אצלנו בישראל מובילה את המאבק הזה התנועה לחופש המידע, שבין יתר הפעולות החשובות שביצעה, ניסחה הצעת חוק שנועדה לשפר את יישומו של חוק חופש המידע. הצעת החוק, שהוגשה בכנסת הקודמת ע"י חה"כ שלי יחימוביץ וגדעון סער, מבקשת בין היתר למנות רשות עצמאית, שתדאג ליישום החוק. המלצה ברוח זו נכללת גם במחקר שפורסם לא מזמן על ידי המכון לדמוקרטיה, שעליו כתבתי כבר הרחבה. נכון, הפרשה הבריטית מלמדת, שגם המפקח לא תמיד פועל בצורה עצמאית ונמרצת מספיק, דבר שגורר אחריו התדיינות משפטית. ועדיין, כל עוד אין אצלנו מוסד כזה – המשוכה היקרה הזו מרתיעה כל מבקש מידע כבר בשלב הראשון. מצב זה מהווה תמריץ לרשויות השלטון לסרב לבקשות לקבלת מידע - להן יש ממילא ייצוג משפטי אוטומטי וחינמי של פרקליטות המדינה.
לקח נוסף שכדאי לזכור מהפרשה, שיש להתייחס בחשדנות רבה לטיעונים של סרבני השקיפות. לגבי הפגיעה בפרטיות אצטרך לדון בהזדמנות אחרת. אכן, יש כאן התנגשות בין זכויות, שמצדיקה דיון בכובד ראש, אבל לפחות במקרה של חברי הפרלמנט – אין ספק שהאינטרס הציבורי גובר, ומה שנחשף בבריטניה מוכיח זאת. לגבי הטיעון של ביטחון המדינה – גם אצלנו אוהבים לשלוף אותו על כל צעד ושעל, גם במקרים שבהם אין שום סכנה, כמו שאירע לאחרונה בפרשת דו"ח שפיגל על הבניה הלא חוקית בשטחים הכבושים.
לפחות הפעם אנחנו יכולים ללמוד מצרות של אחרים. מסתבר שלחזירות אין גבולות. לשקיפות דווקא יש.
MPs' expenses - Telegraph
Video reaction to MPs' expenses scandal - Telegraph
Telegraph will not face police inquiry Telegraph 19.5.09
MPs expenses: how can Parliament detoxify its brand? Telegraph 16.5.2009
Commons loses MPs' expenses fight BBC 16.5.2009
House of shame - The Observer 15.5.09
Unsung hero - Guardian 15.5.09
Public interest or public curiosity? – BBC 15.5.09
The Debate On Mps' Expenses - Live - Guardian 30.4.09
MPs to censor their own expenses Telegraph 30.3.2009
Ministers face anger over plan to exempt MPs' expenses FOI - Guardian 16.1.09
government exempts mps' expenses from freedom of information - Guardian 15.1.09
Attempt to curb FOI blocked by Parliamentary trick OUT-LAW 23.4.2007
Publish MP’s travel expenses, says watchdog OUT-LAW 27.2.2006

Open Secrets blog
Your Right to Know. org
BBC blog: open secrets

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park