יום חמישי, 19 בפברואר 2009

"המלחמה בטרור" מדרדרת את בריטניה למדינת שטאזי

בשבוע שעבר היו בבריטניה שתי התבטאויות מעניינות נגד הגל העכור של פגיעה בזכויות אדם במסגרת מה שמכונה "המאבק בטרור". המיוחד בדברי הביקורת הללו, הוא שהם באו ממי ששימשו בתפקידים בכירים בשירותי הביון הבריטים, ה-MI5 (ויקיפדיה) סוכנות הביון הבריטית, שעוסקת בריגול הפנימי במדינה וה-MI6 (ויקיפדיה), שאחראית לריגול מחוץ למדינה.
.
דיים סטלה רמינגטון, ששימשה בשנים 1992-96 כראש סוכנות הביון הבריטית ה-MI5, אמרה, כי הפחד מטרור מנוצל לרעה על ידי ממשלות העולם, ומאפשר להן להגביל חירויות אזרחיות וליצור מדינת משטרה - Stasi state (שטזי - ויקיפדיה): "מאז פרישתי אני מרגישה חופשייה יותר להביע התנגדות להחלטות מסוימות שקיבלה ממשלה הבריטית, ובפרט נגד ניסיונה להעביר חוקים הפוגעים בפרטיותם של בני אדם… מוטב לו הממשלה היתה מכירה בעובדה שישנם סיכונים, במקום להפחיד בני אדם ולהשתמש בפחד הזה כדי להעביר חוקים המגבילים חירויות אזרחיות. זאת בדיוק אחת ממטרותיו של הטרור: לגרום לנו לחיות בפחד ובמדינת משטרה".
.
אין זו הפעם הראשונה שרמינגטון מבקרת את הכרסום בחירויות ואת המימדים ההולכים וגדלים של מדינת המעקב בבריטניה. ב-2005 יצאה רמינגטון נגד תוכניות הממשלה להנפקת תעודות זהות ואמרה שהן "חסרות משמעות באופן מוחלט", ובוודאי שלא היו הופכות את הציבור למוגן יותר. בשנה שעברה מתחה ביקורת על הניסיון להאריך את תקופת המעצר המנהלי ל-42 יום. לאחרונה היא מתחה ביקורת גם על תוכניתו החדשה של משרד הפנים הבריטי להרחיב את סמכויות הפיקוח של המדינה ולאפשר למשטרה ולשירותי הביטחון לנהל מאגר מידע ענק שיפקח על תכתובת דואר, שיחות טלפון ופעילות באינטרנט.
.
ניינג'ל אינסקטר, שכיהן כראש אגף מבצעים בסוכנות הריגול הבריטית ה-MI6 ביקר את ה"מלחמה בטרור" כפי שהיא מתגלגלת מאז אירועי 11/9, והזהיר מפני בניית עולם חדש סביב בעיה אחת, שאינה בהכרח החמורה ולבטח אינה היחידה שצריכים להתמודד איתה. הצעדים הרדיקלים שננקטו על ידי ארה"ב ומדינות דמוקרטיות אחרות אינן יכולות לבער את הטרור לחלוטין ומנגד יש להם מחיר כבד ועל מדינות המערב לשלוט על קור רוח ולשמור על הערכים הדמוקרטים ועל שלטון החוק.
.
התבטאויות אלו היוו מעין קדימון לדו"ח חריף של מומחים בנ"ל למשפט בינלאומי, שתוקפים את רמיסת זכויות האדם במסגרת "המלחמה בטרור" (ראו פוסט נפרד - בקרוב; וראו גם פוסט קודם: בית הלורדים: "חברת המעקב" מאיימת לרסק את המסורת הדמוקרטית).
.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park