יום רביעי, 28 בינואר 2009

היום הרשמי של פרטיות המידע - עדיין לא אצלנו

היום הוא יום פרטיות המידע. בישראל עדיין לא, אבל בקנדה, בארה"ב וב-27 מדינות אירופה מציינים באופן רשמי את היום בכנסים ובדיונים, שבהם משתתפים מומחי פרטיות מהאקדמיה, חברי פרלמנט ופקידי ממשל, תאגידים מהשוק הפרטי ועוד. מטרת היום הרשמי היא להעלות את המודעות ולעורר דיון על זכויות ופרקטיקות הנוגעות לפרטיות המידע. להמשך…
.
המפקחת על הפרטיות בקנדה פרסמה לרגל היום המיוחד מנשר ובו היא אומרת, שגם במדינות שבהן מציינים אותו, עדיין מרבית האנשים אינם מודעים לכך, כמו שאינם מודעים גם למידע הרב שהם משאירים אחריהם מדי יום ביומו, ולכך שאנשים אחרים אוגרים, מעבדים, מעבירים ולעיתים גם מוכרים את המידע האישי הזה ללא הסכמתם. מליוני אנשים גם יעבירו היום מידע אישי רגיש באמצעות האינטרנט ורבים מהם ייחשפו לפגיעה בפרטיותם בדרכים שונות ומגוונות. לכך בדיוק נועד יום פרטיות המידע – להגביר את המודעות לערכה של הפרטיות. פרטיות, אומרת המפקחת, היא זכות אדם בסיסית, שמהווה תנאי לזכויות אדם נוספות. לא מדובר רק בזכות אישית אלא גם בערך ציבורי משותף, שמשקף האמנה חברתית של פרטים, שהחליטו לחיות את חייהם בחברה אחת. המפקחת הקנדית גם מונה עשר דרכים שבהן מאויימת הפרטיות שלנו.
.
המפקח על הפרטיות בבריטניה ("המפקח על המידע" שממונה גם על יישום חוק חופש המידע וגם על אכיפת דיני הפרטיות) פרסם האמנת פרטיות חדשה, שעליה יחתמו בעלי השפעה שונים, ובה עשר התחייבויות לשמירה על פרטיות המידע. בין יתר ההתחייבויות: לטפל בזהירות ובכבוד במידע אישי ולא להסתפק בקיום דווקני של הוראות החוק; להעריך ולהביא בחשבון סיכוני פרטיות לפני שמתכננים דרכים חדשות לשימוש במידע אישי או מקימים מערכת מידע חדשה; לשמור על שקיפות כלפי נשואי המידע לגבי האופן שבו נעשה שימוש במידע ולאפשר להם גישה קלה למידע האישי שלהם; להחזיק מידע אישי בהיקף המינימלי הנחוץ ולמחוק אותו כאשר אין בו שוב צורך; להקפיד על אמצעים יעילים שיבטיחו את המידע האישי ויימנעו הגעתו לידיים זרות; ולהשקיע משאבים כספיים ואנושיים כדי לוודא שההבטחה לשמור על מידע אישי אכן נשמרת.
.
בארצות הברית קיבל בית הנבחרים אתמול החלטה שמציינת באופן רשמי את יום פרטיות המידע, וקוראת למדינה ליזום פעילויות שיקדמו מודעות לפרטיות המידע תוך שימת דגש על עידוד דיון בנושא בקרב בני נוער.
.
משרד רשם מאגרי המידע שלנו (בתוך הרשות לטכנולוגיה משפט ומידע במשרד המשפטים) עושה עבודה יפה ורבה בימים אלה ומותר להניח שבשנה הקרובה תתרחב הפעילות ואנו גם נרגיש אותה יותר ויותר. נקווה שב-28 בינואר 2010 (בדקתי, זה יוצא יום שני בשבוע) יפתח הרשם את אירועי יום פרטיות המידע גם כאן בישראל.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park