יום ראשון, 25 בינואר 2009

שקיפות תהיה אבן הבוחן של נשיאותי

בסוף השבוע שעבר היו ברשת דיווחים רבים על הכרזת השקיפות של נשיא ארה"ב החדש ברק אובמה (ראו סקירה באתר התנועה לחופש המידע, בעיתונים זה הופיע ביחד עם נושאים אחרים שהיו בנאום ולפי הכותרות דומה, שבעיני העורכים לפחות, נושא השקיפות לא היה החשוב ביותר בנאום). ימים אחדים התנגנו באוזניי דבריו הערבים, ועכשיו, כשישבתי לתרגם אותם, התחוור לי, שאת הפוסט הקודם סיימתי בהשפעתם.
.


להמשך…

למרות שדגש על שקיפות ועל חופש מידע אינם חדשים באג'נדה של הנשיא החדש, כדאי לציין, שבראשית כל כהונה חותם נשיא אמריקאי על צווים, ובהם נקבעים המבחנים שלפיהם חושפות סוכנויות הממשל מידע לפי החוק. בדרך כלל, נשיאים דמוקרטים קובעים כלל ליברלי ומורידים את רף החיסיון, והנשיאים הרפובליקנים שבאים אחריהם מעלים את הרף וקובעים כלל נוקשה. קיימת ביקורת על שיטת הזיג-זג הזו, שקצת משגעת את הממשל ואת צרכני המידע (היה לי פעם איזה מקור לגבי זה - אולי אמצא בהמשך).
.
כישורי התרגום שלי אינם מזהירים, אבל רציתי שדבריו של אובמה יופיעו בצורה הנגישה ביותר שרק אפשר. לפחות מניסיוני האישי, למרות שאני קורא אנגלית באופן שוטף למדיי, אני עדיין רחוק מלהיות אדיש בין עברית לאנגלית, וזה משפיע עלי במיוחד כאשר אני גולש להנאתי בשעת לילה ותר אחר חומרים מעניינים. שקיפות, אמר אובמה, תהיה אבן הפינה של נשיאותי. אצלנו, לפחות בינתיים, נצטרך להסתפק בערגה לנשיא דומה. אז הנה הם - דברי אובמה חיים:
.
"כדי להפוך את הממשל לאחראי לא די בגיוס נשים ואנשים עם אחריות, או לחתום על חוקים, שיבטיחו שלא יסטו מהדרך. הדרך להפוך ממשל לאחראי היא לחייב אותו לדווח (make it accountable). והדרך להפוך ממשל למדווח היא שקיפות, כדי שהעם האמריקאי יוכל לדעת בדיוק אלו החלטות נעשו, כיצד הן נעשות, והאם האינטרסים שלו מקודמים על הצד הטוב ביותר.
.
הצווים שאותם אני מוציא היום לממשל שלי לגבי האופן שבו עליו לפרש את חוק חופש המידע
(FOIA) יעשו בדיוק את זה. זה מכבר שוררת חשאיות יתר בבירה הזו. לפי הכללים הקודמים דיי היה בטיעון בר הגנה מדוע יש להסתיר דבר מה מהעם האמריקאי כדי שהוא לא ייחשף. מהיום, כל סוכנות וכל מחלקה צריכות לדעת שממשל זה אינו עומד לצידם של אלה המבקשים לעצור מידע אלא לצידם של אלה שרוצים לחשוף אותו.
.
עניינים כמו פרטיות אישית וביטחון לאומי יקבלו כמובן את המשקל הראוי להם. אבל עצם זה שיש לך את הכוח החוקי לשמור משהו בסוד אינו אומר שתמיד עליך להשתמש בו. חוק חופש המידע הוא אולי הכלי החשוב ביותר שיש לנו להפוך ממשל להגון, שקוף ודיווחי, ואני מצפה שאנשי הממשל שלי לא יסתפקו בפעולה דווקנית לפי המילה הכתובה של החוק אלא שיפעלו גם בהתאם לרוחו.
.
גם אני כנשיא מחוייב לעקרון הפתיחות. מעתה, כל אימת שאני או הנשיא הקודם נרצה להסתיר משהו שהעם רוצה לדעת, יהיה עלינו להתייעץ עם התובע הכללי ועם
יועץ הבית הלבן, שתפקידם הוא להבטיח את שלטון החוק. מידע לא יוסתר רק משום שאני החלטתי על כך. הוא יישאר חסוי רק משום שסמכות נפרדת מאמינה שבקשתי לחסיון מעוגנת היטב בחוקה.
.
אני רוצה להבהיר זאת בצורה המפורשת ביותר: שקיפות ושלטון החוק יהיו אבני הבוחן של נשיאותי. המחוייבות שלנו לפתיחות אינה מתמצת ביידוע העם האמריקאי על ההחלטות שנעשו. היא משקפת הכרה בעובדה שלממשל אין את כל התשובות, ושמשרתי הציבור צריכים לדאוג לדעת את מה שיודעים האזרחים. זאת הסיבה שמהיום אני מורה לאנשי הממשל שלי למצוא דרכים חדשות לשאוב את הידע ואת הניסיון של אזרחים מן השורה, של מנהיגים אזרחיים, מדענים מחנכים ויזמים - הדרך לפתור את הבעיות של זמננו כאומה אחת היא לערב את העם האמריקאי בעיצוב המדיניות שמשפיעה על חייו.
.
הצווים האקזקוטיביים שאני מוציא היום לא יהפכו לבדם את הממשל להגון ושקוף במידה הנדרשת. לא די בהם כדי לשקם את הדיווחיות (accountability) ואת האיפוק הפיסקאלי בוושינגטון. אבל צעדים היסטוריים אלה מסמנים עידן חדש של פתיחות בארץ הזו. אני מקווה שאצליח להפוך את הממשל ראוי לאמון בעיני העם במהלך השבועות, החודשים והשנים הבאות. וזהו צעד טוב להתחיל איתו."
.
שוב ושוב אני צופה בקטע הוידאו הקצר שלמטה ונזכר בסיסמא הפרסומית השדופה - "בעל הבית השתגע?" כן, אני יודע. עוד יהיו אכזבות - העמדה שבה נמצא הנשיא החדש אינה מאפשרת תמיד להיות פעיל זכויות אדם. ועדיין איני זוכר מתי בפעם האחרונה זכינו לראות מנהיג שמבטיח בצורה כל כך בהירה וחד משמעית דברים, שאנו נאלצים להיאבק עליהם בחירוק שיניים, ולא תמיד בהצלחה מרובה. לתשומת ליבם של כל קליינע באלאבוסטעס במנהל הציבורי שלנו - לפחות אלה שאינם רוצים להצטרף לזאבים החשוכים בארה"ב שמייחלים לכישלונו של אובמה.
.
.
Suzanne Ito, This Is a Test ACLU Blog 27.1.09
.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park