יום שני, 8 בדצמבר 2008

ביהמ"ש האירופי: מאגר הד-נ-א בבריטניה לא חוקי

בית הדין האירופי לזכויות אדם (ECHR) הוציא לפני כמה ימים פסק דין, הקובע, שמאגר ה-DNA המשטרתי של בריטניה מהווה הפרה חמורה של הזכות לפרטיות. לדיווח בעברית ראו ב"הארץ" המתרגם מ"הראלד טריביון"):

"ההחלטה, שהתקבלה פה אחד בשטרסבורג, היא מהלומה קשה למדיניות הממשלה הבריטית, המתירה לקטלג ללא הגבלה את טביעות האצבעות והד-נ-א של כל החשודים בפלילים - גם אלו שזוכו מאשמה. בנאום הסיכום נקטו השופטים לשון חריפה במיוחד נגד מדיניות זאת, ואמרו כי בית הדין "המום מטבעה המקיף וחסר האבחנה". השופטים הורו למשטרה הבריטית להשמיד את כל הדגימות השייכות לאנשים חפים מפשע - כחמישית מכלל הדגימות. ... (4.6 מיליון בני אדם, מתוכם כ-860 אלף שאין להם תיקים פליליים)."

פסק הדין באתר ECHR (קובץ PDF ב-PriavacyLives) חוזר שוב ושוב על כך, שלעצם האגירה של מידע אישי על ידי רשויות ציבוריות יש השלכה ישירה על חייו הפרטיים של האינדיבידואל יהא אשר יהא השימוש שנעשה במידע.
"In conclusion, the Court finds that the blanket and indiscriminate nature of the powers of retention of the fingerprints, cellular samples and DNA profiles of persons suspected but not convicted of offences, as applied in the case of the present applicants, fails to strike a fair balance between the competing public and private interests and that the respondent State has overstepped any acceptable margin of appreciation in this regard. Accordingly, the retention at issue constitutes a disproportionate interference with the applicants' right to respect for private life and cannot be regarded as necessary in a democratic society"
.
ואצלנו? בשנת 2005 תוקן חוק סדר הדין הפלילי באופן שהתיר למשטרה להקים מאגר של נתונים ודגימות גנטיות של מורשעים ושל חשודים בשורה של עבירות, חלקן עבירות קלות יחסית. האגודה לזכויות האזרח התנגדה ועודנה מתנגדת להכללתם של חשודים ונאשמים שלא הורשעו במאגר (ראו: סקירה ונייר עמדה שחיברה עו"ד לילה מרגלית) (לדיוני ועדת החוקה בהצעת החוק 28.10.04; לדיווחי השר לביטחון פנים על יישום התיקון לחוק; לדיון שהתקיים בוועדה על הדיווח).
.
לרקע וסקירה ראו ב- GeneWatch UK וב-OutLaw.
.
תוספת מאוחרת:
ממשלת בריטניה עומדת במריה ומסרבת למחוק חפים מפשע ממאגר ה-DNA

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park