יום חמישי, 11 בדצמבר 2008

שקיעתו של החופש האקדמי - שקיעתה של האקדמיה

מי שמתכחש לייעודה של האקדמיה ועוקר את נשמתה פוגע גם בבסיס החברתי והערכי לקיומה. הוא הופך את האקדמיה לעוד איגוד. ומה קורה לאיגודים - את זה הרי כבר יודעים גם ראשי האוניברסיטאות.
.
רותי סיני פרסמה ב"הארץ" (8.12.08), ש"בצעד חסר תקדים, דרשה הנהלת אוניברסיטת תל אביב מאחת הקליניקות המשפטיות של האוניברסיטה שתפסיק לייצג עובדים שהתאגדו במכון ויצמן. זאת אחרי שהנהלת מכון ויצמן הפעילה עליה לחץ בעניין זה." הקליניקה למשפט פרסמה הודעה שלפיה, הנהלות המכונים "הפעילו לחצים להפסיק את הייצוג על ידי עורכי הדין של הקליניקה. לדעתנו לחצים אלה מהווים התערבות בלתי ראויה בחופש האקדמי, פגיעה ביחסי עורכי הדין עם לקוחותיהם ופגיעה בחופש ההתארגנות של עובדים". בסופו של דבר הועבר הטיפול בעובדים למשרדה של עו"ד אורנה לין (שעושה הרבה עבודה ציבורית וחברתית חשובה. מזל שיש אורנה לין). בין המוחים, פרופ' אלון הראל (ראו בסוף הידיעה), פרופ' רות בן ישראל (הארץ מאתמול, לנוסח המכתב), האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים.
.
זו לא הפעם הראשונה שאוניברסיטאות בארץ נוטלות חלק ברמיסת זכויות עובדים. לפני מספר שנים טיפלתי בהגבלת חופש הביטוי של תא תיקון באונ' העברית, שביקשו להפגין נגד העסקה מנצלת של עובדי קבלן באוניברסיטה (ראו מכתב והסיפור ב-02net). אבל אחרי יומיים גילינו שזה לא הכל: האוניברסיטה נטפלה לקול קורא, שהופץ על ידי "תא תיקון", ושלחה לסטודנטים מכתב משפטי שטען שיש בו לשון הרע. על ניצול לרעה של תביעות לשון הרע (או איום בתביעות כאלה) כתבתי כאן לפני כמה ימים (בסיפא של הפוסט, ראו: slapp), ואשוב ואכתוב בקרוב. האיום המכוער והמגוחך הזה הרתיח אותי - ישבתי וכתבתי מכתב תשובה כזה, שיוציא לאוניברסיטה את החשק להוסיף ולאיים על הסטודנטים (להיות מגעיל גם אני יודע, שלא יהיו חכמים על סטודנטים), והמכתב עשה את שלו.
.
כנראה שראשי האקדמיה בארץ סבורים , שיש "מחיר" ששווה לשלם בשביל להתייעל, והמחיר הזה כולל רמיסה של זכויות עובדי צווארון כחול. ובעצם לא רק צווארון כחול - במאבק שהם מנהלים לשיפור שכר המרצים הבכירים ולהגנה על תקציבי המחקר שלהם, הם לא בדיוק דואגים לסגל הזוטר. האם לא עלה בדעתם של קברניטי ההשכלה הגבוהה בישראל, שהסגידה לברוטאליות של השוק החופשי והזלזול בכל מה שהוא "ערכי" אבל לא "יעיל" - כל אלה עומדים הן מאחורי ריסוק העבודה המאורגנת והן מאחורי ייבוש ההשכלה הגבוהה והמחקר בישראל? עד כדי כך טחו עיניהם מראות, שהם פוגעים בחופש הביטוי ובחופש האקדמי וכורתים את הענף שעליו הם יושבים? מי שמתכחש לייעודה של האקדמיה ועוקר את נשמתה פוגע גם בבסיס החברתי והערכי לקיומה. הוא הופך את האקדמיה לעוד איגוד. ומה קורה לאיגודים - את זה הם הרי כבר יודעים...
.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park