יום שלישי, 28 באוקטובר 2008

ספסרי מידע אישי בשירות ציידי לקוחות במצוקה

הקריסה הפיננסית בארה"ב מפנה זרקור לאופן שבו נוצלה כריית מידע אישי ליצירת מלכודות אשראי.
הניו-יורק טיימס מפרסם השבוע כתבה על השיווק האגרסיבי שבאמצעותו דחפו בנקים וחברות אשראי אנשים במצוקה כלכלית למלכודת של חובות. לצורך איתור לקוחות פונטציאליים, שנמצאו במצוקה כלכלית, באמצעות טכניקות מתוחכמות של כריית מידע ופרופיילינג. הכתבה פותחת בסיפורה של מנהלת חשבונות שאיבדה את משרתה וירדה מנכסיה לאחר שלקתה בסרטן. לאחר שנאלצה להכריז על עצמה כפושטת רגל החלו להגיע אליה פניות שהציעו לה אשראי. ההצעות כללו מידע אישי ופיננסי שלה ובכלל זה את פשיטת הרגל הטרייה שלה, ויצרו אצלה תחושה שמישהו עושה עבודה דקדקנית של חקירה ובדיקה אודותיה כדי לפתות אותה ולגרור אותה חזרה לסבך של חובות.
שיווק אגרסיבי וחסר אחריות של אשראי, זה שבנה את הבועה הפיננסית שמתפוצצת עכשיו וגוררת את ארה"ב ואת העולם כולו לשפל כלכלי, נעשה בין היתר על סמך על מידע אישי מפורט, שנאסף ועובד על ידי חברות המתמחות בכך. טכניקות כריית המידע ובניית פרופילים שיווקיים הלכו והשתכללו בעשור האחרון בארצות הברית. המידע האישי שנאסף חרג הרבה מעבר למידע פיננסי מפורט, ונגע גם למצב משפחתי, היסטוריית לימודים וכיוצא באלו פרטים אישיים.
בעזרת המידע המפורט הזה נבנו פרופילים והותאמו הצעות ופניות ללקוחות פוטנציאלים. פניות והצעות מפתות הותאמו בעזרת המידע האישי במיוחד ללקוחות הפוטנציאלים, ופעמים רבות "נפלו" עליהם בדיוק בשעה שהיו במצוקה כלכלית ואישית, שהכבידה על שיקול הדעת שלהם. השימוש במידע האישי נתן בידי הבנקים וחברות האשראי יתרון לא הוגן, ואפשרה להם לפתות אנשים במצוקה לקבל אשראי בתנאים שלא בהכרח שרתו את טובתם האישית.
בארצות הברית קיימת הפקרות בכל הנוגע לפרטיות המידע האישי, ולא קיימות המגבלות שהונהגו באירופה על כריית מידע אישי ומכירתו. המצב המשפטי בישראל קרוב בהקשר זה לאירופה. ועדיין עסקים מרשים לעצמם ללכת על גבולות החוק ולעשות שימוש רב מדי במידע אישי ופיננסי שהם אוגרים.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park