יום שני, 6 באוקטובר 2008

הבשורה על פי שיטרית: מאגר ביומטרי בתמורה לביטול הויזה לארה"ב

השר שיטרית מנסה לשחד את הציבור - ביטול הצורך בויזה לארה"ב בתמורה לתמיכה במאגר מידע ביומטרי.

"הארץ" של סופשבוע הביא צרור הגיגים של השר שיטרית תחת הכותרת "הסיכוי להקים ממשלה - חמישים-חמישים". בשורה נוספת שהיתה בפי השר, שחזר ממסע בארצות הברית, היתה, שהאמריקאים שוקלים בחיוב לפטור את הישראלים הנוסעים לארה"ב מהצורך בויזת כניסה. השר מיהר והוסיף, כי "החלטת הממשלה, על הקמת המאגר הבמיומטרי במסגרתו יונפקו גם דרכונים ביומטריים היא תנאי יסודי בתוכנית של ארה"ב" (הבשורה על פי שיטרית פורסמה גם על ידי נורית פלתר ב"ידיעות אחרונות" של יום שישי).

יש משהו מרגיז באחיזת העיניים שמבצע השר, שמנצל את מורכבות הנושא ואת חוסר המודעות של הציבור. גם אם נניח שדרכון ביומטרי הוא תנאי לביטול דרישת הויזה האמריקאית, עדיין לא ברור מה לזה ולכוונה להקים מאגר מידע ביומטרי.
אין זו הפעם הראשונה שהמאגר המסוכן הזה "נמכר" לציבור באמתלות שווא. גם הבעיה (הנפוצה) של זיוף תעודות זהות שימשה את משרד הפנים כדי לנסות להצדיק את תוכניתו להקים מאגר מידע ביומטרי, למרות שאפילו מומחים במשרד הפנים מודים, שאין קשר בין הדברים. יתר על כן, הנפקת דרכון ביומטרי אינה מחייבת בהכרח הכנסת שבב ביומטרי גם לתעודות הזהות. חבל שהשר לא בירר בארצות הברית מדוע שם אין תוכנית פומפוזית להקים מאגר מידע ביומטרי לכל תושבי המדינה.

לכן צודק ניב ליליאן, שכותב ב-ynet, ששיטרית מציב בפני הציבור פיתיון מסוכן. "רוצים לראות את פסל החירות?", הוא שואל, "ותרו עליה" - על החירות. וצודק גם יהונתן קלינגר, שאומר שהשר שכח לספר לציבור שדרכון ביומטרי הוא מאוד קל לזיוף או העתקה שתאפשר גניבת זהות.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park