יום שלישי, 9 בספטמבר 2008

כרטיס חכם של האוצר במקום הג'אדגט הביומטרי של שיטרית

אם הכרטיס החכם של האוצר יוכיח את עצמו כהצלחה נוכל לוותר על הגאדג'ט הביומטרי של שיטרית

לפני כחודש אישרה הממשלה הצעת חוק, שתאפשר למשרד הפנים להנפיק תעודות ביומטריות ואף ליצור מאגר מידע ביומטרי לכל אוכלוסיית ישראל. אלא שתוכניות וחקיקה לחוד, ומעשים לחוד - משרד הפנים עדיין תקוע בהתדיינויות משפטיות סביב המכרז להנפקת התעודה.

עוד בתחילת העשור החל משרד הפנים לקדם פרוייקט של תעודת זהות "חכמה" שאמורה היתה להמיר את התעודה הכחולה והאנכרוניסטית, שניתנת לזיוף בקלות. תעודה "חכמה" מכילה מידע מקודד ואמצעים מתוחכמים אחרים שיקשו עד מאוד על הזיוף. אבל המכרזים שהוציא משרד הפנים נתקעו כל פעם בגלל עתירה משפטית של מתחרה אחר.

וכך הגענו לשר שיטרית, שהתלהב מהרעיון של הכנסת ביומטריה לתעודות הזהות, אולי, כפי שאמר ראש הממשלה, בגלל "ההשכלה האקדמית המיוחדת שלו בתחום המיקרוביולוגיה". אבל עם כל הכבוד ל-.B.A של שיטרית, אין בו כדי להצדיק את האגרסיביות, שבה הוא מקדם את גאג'ט החדש שלו, חרף אזהרות של מומחי IT רבים (גם באנגליה ובארה"ב) ושל משפטנים, ולמרות ההתנגדות הגדולה של אזרחים כמוני, לפגיעה החמורה בפרטיותם.

והנה השבוע הודיע משרד האוצר, שקצה נפשו, וכי "אם לא יחולו התפתחויות במכרז תעודות הזהות החכמות, יוציא משרד החשב הכללי באוצר מכרז לכרטיס מקביל עוד השנה". התעודה תכלול שבב עם פרטים אישיים: פרטי הזהות והרישיונות, נתוני מס הכנסה, סוג דם ועוד. כפי שהוסבר בכתבה בעיתון "הארץ": "כרטיס ממשל זמין" יהיה זהה לתעודת הזהות החכמה, פרט להגדרתו החוקית של הכרטיס כתעודת זהות קבילה ולזיהוי הביומטרי. מעריכים שעלות הפרויקט תהיה כ-30 מליון ש"ח אבל סכום זה הוא כאין וכאפס לעומת הסכומים האסטרונומים של הפרויקט הביומטרי של משרד הפנים.

אנשי האוצר אינם ידועים כפזרנים גדולים, ולכן חוסר האמון שהם מביעים בפרויקט היומרני של שיטרית הוא מעניין. אבל מעבר לזה, אם כבר עושים "כרטיס חכם", שיהיה חכם דיו כדי למנוע זיופים, מדוע שלא להמתין ולקדם את הפרויקט הזה כפיילוט. הכרטיס החכם יוכיח, שבעיית הזיופים של תעודות הזהות יכולה להיפתר באמצעים פשוטים וזולים הרבה יותר, והעיקר - עם פגיעה קטנה יותר בפרטיות.

מי יודע, אם הכרטיס החכם יוכיח את עצמו כהצלחה - אולי נוכל להסתפק בו, ולוותר על הגאדג'ט הביומטרי של שיטרית.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park