יום שני, 15 בספטמבר 2008

שעתה היפה - רשות השידור תשדר את "שיטת השקשוקה"

האזהרות והניסיונות למנוע את הקרנת "שיטת השקשוקה" רק מדגישות את כוחם הרב של גורמים, שעומדים במרכזו של הסרט, והופכות את שידורו לאקטואלי במיוחד.
בשבועות האחרונים מנהלים האחים עופר מלחמת חרמה בניסיון למנוע הקרנה או שידור של הסרט "שיטת השקשוקה" של מיקי רוזנטל ואילן עבודי. אחרי שחברת YES שהזמינה את הסרט חזרה בה, וערוצים מסחריים אחרים דחו אותו, הוקרן הסרט בסינמטק תל אביב לא לפני שגם שם התקבל מכתב אזהרה של משפחת עופר. מנהל הסינמטק, אלון גרבוז, גילה אומץ לב ציבורי , ולפני ההקרנה גם נערך פאנל חשוב, שכדאי מאוד מאוד לראות קטעים מאלפים ממנו בטלויזיה החברתית.
במהלך החודשים האחרונים בדקו בערוץ הראשון את האפשרות לשדר את הסרט וגם שם נחתו שני מכתבי אזהרה, האחד מעו"ד רם כספי (שמככב בסרט – ראו בטריילר) והשני מעורך דין בריטי. זה האחרון הסביר שלמרשיו יש גם אינטרסים בחו"ל ואלה ייפגעו אם ישודר הסרט, ועל כן צפויה הרשות להיתבע גם בלונדון, מה שמבשר על הוצאות משפט ניכרות, גם אם התביעה תהיה תביעת סרק, שתידחה בסופו של דבר.
לקראת הדיון שהתקיים היום ברשות השידור שלחתי אתמול בבוקר, במסגרת עבודתי באגודה לזכויות האזרח, מכתב לרשות וביקשנו ממנה שלא להירתע ולשדר את הסרט (ראו באתר האגודה, וכן דיווח של מירב יודילוביץ' ב-ynet ושל ענת קם בוואלה):
"אנו פונים אליכם בבקשה שתפעלו לאישור ההקרנה של סירטו של העיתונאי מיקי רוזנטל "שיטת השקשוקה" בערוץ הראשון.
הסרט עוסק בסוגיה ציבורית מן המעלה הראשונה, ולמרבה הצער תחקירים עיתונאיים מן הסוג שהוא מציג נעשים נדירים יותר ויותר. הסיבות הן ידועות: במות התקשורת המרכזיות, ומסך הטלויזיה בראשן, מנוהלות היום על ידי גורמים עסקיים, שפועלים בראש ובראשונה למטרות רווח, ונתונות ללחצים של בעלי אינטרסים מהשוק הפרטי.
לאור זאת נודעת חשיבות מכרעת למעמדה הייחודי של רשות השידור כ"אמצעי תקשורת שאינו מסחרי, ואשר לנגד עיניו אינטרסים רחבים ולא שיקולים כלכליים בלבד" (בג"צ 4562/92 זנדברג נ' רשות השידור, פ"ד נ (2) 793, 816). הטעם היחיד, שבעטיו נדרשים תושבי המדינה לשלם אגרה מיוחדת, הוא הבטחת יכולתה של רשות השידור לפעול 'כבמה ציבורית' חופשית מלחצים של מוקדי כוח ברשויות המדינה ובשוק הפרטי, וזאת
מתוך הכרה שבעצמאות זו "טמונה ערובה חשובה להגשמתו של עקרון חופש הביטוי" (בג"צ 5503/94 סגל נ' יו"ר הכנסת, פ"ד נא(4) 529, 454).
האזהרות, שקיבלה רשות השידור לבל תשדר את הסרט, כמו יתר האזהרות שהופרחו בעניין זה לכל עבר בשבועות האחרונים, רק מדגישות את כוחם הרב של גורמים, שעומדים במרכזו של הסרט, והופכות את שידורו לאקטואלי במיוחד. הציבור זכאי לקבל מידע ולדון במעמדם ובכוח השפעתם של גורמים אלה ושל דומיהם, ודווקא הנסיונות למנוע את הסיקור ואת הדיון הופכים אותם לחיוניים יותר משהיו אי פעם.
על רקע כל נסיבות העניין הופכת שאלת שידורו של הסרט להרת גורל לחופש הביטוי ולדמוקרטיה בישראל. לא במקרה ניצב אתגר זה היום לפתחה של הרשות, שכן, כאמור, שמירת מעמדה העצמאי נועדה בדיוק למקרי בוחן כמו זה שלפנינו.
אנו מבקשים שהרשות תמלא את ייעודה ותשדר את הסרט חרף כל הלחצים והאיומים. זו תהא שעתה היפה של הרשות, ושעתה היפה של הדמוקרטיה הישראלית."
סוף טוב? הערב התפרסם שהועד המנהל של רשות השידור החליט לשדר את הסרט הגם שבשינויי עריכה.
אכן, שעה יפה.

אין תגובות:

אל תשתתפו בניסוי - אמרו לא למאגר הביומטרי

CC By Daehyun Park